Sökning: "lekmaterial förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden lekmaterial förskolan.

  1. 11. Hur leker pojkar och flickor inomhus ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sibila Ajanovic; [2016]
    Nyckelord :barn; förslola; genus; kön; lekmaterial; miljö;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka pojkars och flickors lekar ur ett genusperspektiv i en förskoleverksamhet. Studien utgick ifrån följande frågeställningar: Hur leker pojkar respektive flickor? Hur påverkar miljö barnens lek? Vilket lekmaterial använder de?Studien är genomfört på en förskoleverksamhet där observationer har använts som kvalitativ metod och där observerades barnen i fem års ålder. LÄS MER

  2. 12. Toddlares sociala samspel i den fria leken : En observationsstudie om hur toddlare socialt samspelar i den fria leken på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Österman Ellinore; Emelie Eriksson; [2016]
    Nyckelord :samspel toddlare tillträdesstrategier kamratkultur;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie bygger på observationer av toddlares fria lek på förskolan. Vi skulle vilja börja med att tacka vår handledare som stöttat och visat sitt engagemang hela vägen med vårt studiearbete. Vi vill även tacka studiens deltagare som ville medverkade i vår empiriska studie, utan er så hade inte studien varit genomförbar. LÄS MER

  3. 13. Könsmönster i förskolan. : Hur påverkas förutsättningar för barns jämställdhet av lekmaterial och den fysiska lekmiljön?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Monica Fredin; Beata Spitza; [2016]
    Nyckelord :jämställdhet; social hållbar utveckling; genus; förskola; lekmaterial;

    Sammanfattning : InledningSom en del av samhället har förskolan och pedagoger ett tydligt ansvar att medvetet arbeta för att främja jämställdhetsarbetet. Studien handlar om pedagogers arbete med det jämställdhetsuppdrag som framkommer i förskolans läroplan. LÄS MER

  4. 14. Walking the Rainbow: Using the environment as a catalyst for the dissolution of gender norms in the preschool

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Lynch; [2016]
    Nyckelord :Gender; Gender equality; Language; Learning environment; Preschool education; Sex roles; Social norms;

    Sammanfattning : Studier har visat att barn påverkas av den miljö de befinner sig i. Den fysiska världen talar ett språk som berättar om samhällets krav, förväntningar och värderingar på individen, inklusive förväntningar angående kön/genus. LÄS MER

  5. 15. Arbete med genus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tanja Todosijevic; Darwich Lucia; [2016]
    Nyckelord :Genus; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogernas arbete och syn på genus i förskolan. Frågeställningarna är: Hur ser pedagogerna på genus? Vilka möjligheter och svårigheter ser pedagogerna i arbetet med genus? Hur gestaltas pedagogernas arbete i praktiken? Vi har använt oss av en kvalitativ intervjumetod och observation. LÄS MER