Sökning: "lekmaterial förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden lekmaterial förskolan.

  1. 6. Genusperspektiv i förskolans inomhusmiljö : En studie om förskollärares förhållningssätt till genus i förskolans inomhusmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Forsman; Linnèa Hagström; [2019]
    Nyckelord :Gender perspective; Gender stereotyped norms; Gender system; Indoor Environment; Preschool teacher perspective; Förskollärarperspektiv; Genusperspektiv; Genussystem; Inomhusmiljö; Könsstereotypa normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till genus och könsstereotypa normer, och hur detta förhållningssätt i sin tur påverkar utformningen av inomhusmiljön i förskolan. Studien utgår från en kvantitativ enkätundersökning, med en kvalitativ del där respondenterna gett egna kommentarer. LÄS MER

  2. 7. "Det ska vara en bil här, hittar ingen bil". Möjligheter och tillgång till lek och utveckling i förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Blaxmo; Frida Rosander; [2019]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; tillgänglighet; lekmaterial; barnperspektiv; pedagogperspektiv; leksaker; inflytande.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön på förskolan är en viktig faktor i barns lärande och utveckling. Det är därför viktigt hur miljön är utformad och vilket lekmaterial som finns tillgängligt för barnen. Om förskolemiljön inte är stimulerande utifrån barnens perspektiv kan de hämmas i sin lek, utveckling och sitt lärande. LÄS MER

  3. 8. Picknicklek och pärlplattor : En studie om sex förskollärares uppfattningar om barns lek i relation till förskolans fysiska miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Hedén; [2019]
    Nyckelord :Free play; physical environment; preschool; educational documentation; Fri lek; fysisk miljö; förskola; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap och medvetenhet om förskollärarens användande av den fria leken i relation till förskolans fysiska miljö och barns lärande och utvecklingsprocesser. Detta område anser jag är av stor vikt att studera för att se förskollärarprofessionens bidragande faktor i den fria leken och den fysiska miljön på förskolan. LÄS MER

  4. 9. Att skapa plats för barns lek i förskolans utomhusmiljö

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Birgitta Ipsonius; [2017]
    Nyckelord :Förskolegården; barns lek; barns inkludering; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Den här studien är ett kunskapsbidrag avseende barns användning av förskolors utomhusmiljö samt barns inkludering i utveckling av förskolegårdars lekmiljö. Studiens syfte är att tolka samt skapa förståelse för de deltagande förskolebarnens subjektiva upplevelse av sin förskolegård. LÄS MER

  5. 10. "Vi är redan fyra" : En vetenskaplig essä om makt och förhållningssätt i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Åsa Olsson; Nina Strömberg; [2017]
    Nyckelord :fri lek; inkludering; exkludering; tillträdesstrategier; maktstrukturer; förskollärarroll; Corsaro; Foucault;

    Sammanfattning : Denna essä inleds med två dilemman som speglar barnet och pedagogen i relation till den fria leken i en förskolemiljö. Den fria leken definierar vi som alla de tillfällen i förskolan som inte är planerade aktiviteter eller rutiner som till exempel vila och matsituationer. LÄS MER