Sökning: "lekmiljöer - inomhus"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lekmiljöer - inomhus.

  1. 1. Lekmiljöns utformning inomhus : Förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande vid urformningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Besa krasniqi; Kailan Ramazan Sadolla; [2020]
    Nyckelord :Lekmiljö; inflytande och delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar för hur barns delaktighet och inflytande kommer till uttryck vid utformningen av lekmiljön inomhus. De frågeställningar vi har utgått ifrån är följande: Hur uppfattar förskollärare att barnen görs delaktiga och får inflytande vid utformning och planering av lekmiljöer? Vilka hinder uppfattar förskollärare att det finns som påverkar barns delaktighet och inflytande vid utformningen av lekmiljöerna?  Studien bygger på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer för att besvara ovanstående frågor. LÄS MER

  2. 2. Lära med alla sinnen : utevistelsens betydelse för förskolebarns hälsa och utveckling

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Linn Ekström; [2019]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskolegård; utformning; lärande; förskola; hälsa; friyta;

    Sammanfattning : Den här kandidatuppsatsen syftar till att undersöka på vilka sätt utomhusvistelse är bra för barns utveckling och hälsa. Uppsatsen undersöker vad utomhuspedagogik innebär och på vilket sätt utomhusleken skiljer sig från inomhusleken. LÄS MER

  3. 3. Lek för lekens skull : En fältstudie av meningsskapande i barnens fria lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Löfstrand; [2018]
    Nyckelord :Fri lek; meningsskapande; förskola; Gadamer; horisont; horisontsammansmältning;

    Sammanfattning : Lek som en spontan aktivitet fritt vald av barnen, utan aktiv vuxen-styrning eller lärandemål (s.k. ”fri” lek), är enligt många väldigt viktig för barn. LÄS MER

  4. 4. ”Vi glömde ju bort barna” : Ett arbete om relationen mellan pedagogers syn på könsroller och barns lekmiljöer inomhus på förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Svedberg; Frida Åkerlund; [2016]
    Nyckelord :könsroller; genus; jämställdhet; lekmiljöer; kön; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns inflytande i utomhusmiljön : -för de har väl ett inflytande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Frida Höglander; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker i vilken utsträckning barn på förskolor har möjlighet till inflytande i den utomhuspedagogiska verksamheten samt hur det inflytandet ser ut, det vill säga hur pedagogerna arbetar för att ge barnen inflytande.  Det undersöks genom att göra enskilda intervjuer med sex förskollärare, tre från en naturförskola och tre från en förskola utan speciell inriktning, men båda är kommunala. LÄS MER