Sökning: "lekpedagogik"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet lekpedagogik.
11. Vygotskij och Leontjev om lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om de sovjetiska psykologerna Vygotskij och Leontjevs teoretiska perspektiv på lek, så som Vygotkji presenterar sin teori i förläsningen Lekens roll i barnets psykiska utveckling 1933 (1981) och så som Leontjev presenterar sin teori i artikeln Lekens psykologiska grundvalar i förskoleåldern 1944 (1982). Den här uppsatsen bygger på en kvalitativ hermeneutisk textanalys av dessa två källor, och ställer sig frågan vad Vygotskijs och Leontjevs teorier betyder? Analysen anlägger dels ett hermeneutiskt historiskt perspektiv och dels ett nutids historiskt pedagogiskt perspektiv. LÄS MER
12. "Nu är det ingen lek längre. Nu är det allvar." - Pedagogers syn på lek som metod för att främja inlärning i grundskolans tidigare år
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att synliggöra pedagogers erfarenheter samt sätt att se på lek som inlärningsmetod. Frågorna som tas upp rör pedagogernas sätt att se på lek, sitt eget sätt att införliva lek i undervisningen samt vilka möjligheter och vilka problem som finns med metoden. LÄS MER
13. Lekens betydelse för lärandet i skolans tidigare år
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet har varit att ta reda på och studera lekens pedagogiska betydelse för barns lärande och utveckling iskolverksamheten. Vi har undersökt pedagogers och barns uppfattningar om lekens betydelse för lärandet genomkvalitativa intervjuer på våra verksamhetsförlagda utbildningsskolor. LÄS MER
14. Fyra lekarbetspedagogers berättelser om barns lek, lärande och hälsa
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att lyfta fram och försöka förstå lekarbetspedagogers kunskap, förhållningssätt och erfarenheter som genom lekarbete påverkar barns hälsoresurser. I bakgrunden presenteras lekens betydelse för barns hälsa och utveckling, samt pedagogisk grundsyn som är av betydelse för uppfattningar om lekens pedagogiska värde. LÄS MER
15. Lekpedagogik under de första skolåren : en studie om lärares syn på lekens plats i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: I Lpo 94 står det att skolans uppdrag är att inkludera lek i undervisningen. Särskilt under de tidiga skolåren betyder leken mycket för elevernas kunskapsutveckling. Forskare är eniga om lekens betydelse för barns lärande. Lärarutbildningen förespråkar lek och lustfyllt lärande för att främja barns lärandeprocess. LÄS MER