Sökning: "lekredskap"

Visar resultat 6 - 10 av 80 uppsatser innehållade ordet lekredskap.

  1. 6. ”De fasta redskapen gör så att barnen övar det sociala samspelet varje dag i utomhusmiljön” : En kvalitativ studie hur barn samspelar vid fasta lekredskap på förskolans gård.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Andersson; Elin Kroner; [2022]
    Nyckelord :Samspel; utegårdar; fasta lekredskap; förskolans gård; mediering; delaktighet; utemiljö; lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur pedagoger upplever att barn samspelar vid utemiljöns fasta lekredskap och vad redskapen möjliggör för barnen. För att uppnå studiens syfte valdes följande frågeställning: Hur upplever pedagoger att barn samspelar vid de fasta lekredskapen på förskolans gård? Studien genomfördes genom att analysera intervjuer med sex pedagoger från tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 7. Lek på naturligt vis : ett gestaltningsförslag för en förskolegård baserat på teorin om affordances

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Peter Hamlén; [2021]
    Nyckelord :affordances; lek; utomhuslek; barn; barns utveckling; naturkontakt; förskola;

    Sammanfattning : Svenska städer byggs allt tätare med motiveringen att uppnå den kompakta hållbara staden. En grupp som har litet inflytande över stadsplaneringsfrågor är barn vilket gör dem beroende av vuxna i utformningen av deras utemiljöer. En sådan miljö är förskolegården. LÄS MER

  3. 8. Att träna ansvar och hållbarhet i fritidshemmet : Ett utvecklingsarbete där personligt ansvar och lek står i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Niklas Kjellenberg; Emma Dahlgren; [2021]
    Nyckelord :Aktivitet; ansvar; delaktiga; deltagande; fritidshem; lek; lekbank; lekbod; lånesystem; utomhus;

    Sammanfattning : I detta arbete var utvecklingen av elevernas personliga ansvar i fokus och hur vi kan frambringa meningsfulla och inspirerande utomhusvistelser för eleverna. Vi studenter hade VFU på olika skolor så vi valde att göra två enskilda utvecklingsarbeten på skolorna vi befann oss på och därefter bearbetades de olika arbetena ihop till ett arbete. LÄS MER

  4. 9. Utomhusverksamhetens betydelseför barns fysiska aktivitet : Öppna ytor och naturmark ger spring i benen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Lindfors; Joella Snickars; [2021]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; fri lek; utomhusmiljö; utformning; storlek; planering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att tillföra kunskap om utomhusmiljöns betydelse för fysiskaktivitet i förskolans utomhusverksamhet. Studien baseras på en kvalitativ metod därobservationer och intervjuer är grunden för studiens datainsamling. LÄS MER

  5. 10. Kvalitativa lekmiljöer i den täta staden : en jämförande platsanalys av lekplatsutformning

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sofia Andersson; [2021]
    Nyckelord :barn; lek; lekplats; lekmiljö; lekvärde; utemiljö; natur; KFC-lekplats;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur lekplatsen kan utformas för att uppnå höga lekvärden. Dagens barn leker allt mindre utomhus och blir istället mer stillasittande på grund av deras minskade rörelsefrihet och den ökande digitala utvecklingen. LÄS MER