Sökning: "lekresponsiv teori"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lekresponsiv teori.
1. Den fria lekens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur den fria leken i förskolan kan vara främjande för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i relation till fri lek i förskolan, samt hur den fria leken kan vara främjande för barns språkutveckling. I studien används en kalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod har utförts. LÄS MER
2. BARNS FRIA LEK I UTOMHUSMILJÖN : En kvalitativ studie om hur förskollärare är närvarande i barns fria lek.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare är närvarande i barns fria lek i utomhusmiljön och hur det ger förutsättningar för att skapa undervisningstillfällen. Det är en kvalitativ observationsstudie av fyra förskollärares förhållningssätt. LÄS MER
3. Positionsförändringar i barns fria lek vid ett pedagogiskt deltagande : En kvalitativ observationsstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att ge en fördjupad förståelse kring hur pedagogers och barns positioner förändras då pedagoger går in i barninitierad lek. Detta undersöktes med hjälp av de teoretiska begreppen som om, som är, agency, metakommunikation och alteritet. LÄS MER
4. Kan vantar och vattenpölar lära barn matematik? : En kvalitativ observationsstudie om tre förskollärares arbete med de yngsta barnens utvecklande av matematikkunskaper i leken.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och skapa en förståelse för tre förskollärares arbete med de yngsta barnens matematikutveckling genom lek. Studien grundar sig i att ta reda på detta genom studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER
5. ”Det är utbildning som sker här, förskolan är inte något lekland” : En studie om undervisning, lek och lärande i förskolan ur förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : En del av förskollärares uppdrag innebär att bedriva undervisning och skapa förutsättningar för lärande samt att se till att leken får en central del i utbildningen (Skolverket, 2018). En aktuell fråga är dock hur stor plats leken får i dagens förskolor när undervisningsbegreppet fått en mer framträdande plats i Lpfö18 och förskolans verksamhet. LÄS MER