Sökning: "leksaksreklam"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet leksaksreklam.
1. Söta Husfruar och Händiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att ställa denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jämställdhet i samhället i stort under samma historiska period. LÄS MER
2. Den där borde vara en marsipanelefant! : Om barn och reklambilder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER
3. Pojkar är starka, flickor är rosa. : En studie av leksaksreklam riktad till barn.
Kandidat-uppsats, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kulturSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kritiskt granska leksaksreklam riktad till barn. Genom att använda oss av reklamklipp från det sociala mediet YouTube vill vi undersöka hur manligt respektive kvinnligt samt heteronormativitet konstrueras i dessa. LÄS MER
4. Leksaksreklamens framställande av flickor och pojkar
M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Den här undersökningen handlar om hur flickor och pojkar representeras i reklam. Syftet med undersökningen är att ta reda på vilket sätt som de framställs på och hur könskodningen sker. Därför har bilder från leksaksförpackningar och tv-reklam valts ut som är ett av leden i marknadsföringen för leksaker. LÄS MER
5. Snuggimals och Hot Wheels
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att genomföra en kvalitativ undersökning av hur leksaksreklam ochleksakspresentationer ser ut ur ett genusperspektiv. Uppsatsen huvudfråga är om och hur olika genusstereotyperoch symboler används i leksaksreklamen. LÄS MER