Sökning: "leksaksreklam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet leksaksreklam.

  1. 1. Söta Husfruar och Händiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Nova Wegerif; [2015]
    Nyckelord :genus; reklam; barn; leksaker; könsbilder;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att ställa denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jämställdhet i samhället i stort under samma historiska period. LÄS MER

  2. 2. Den där borde vara en marsipanelefant! : Om barn och reklambilder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Emelie Arvidsson; Sofie Hermansson; [2013]
    Nyckelord :reklambilder; leksaksreklam; förskolebarn; barns kognitiva utveckling; seendekompetens; bilders kommunikativa egenskaper; konsumism;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Pojkar är starka, flickor är rosa. : En studie av leksaksreklam riktad till barn.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kultur

    Författare :Admira Kajdic; Madeleine Pousar; [2013]
    Nyckelord :gender; heteronormativity; masculinity; gender roles; toys; the inner and outer sphere of labor; passive and active; pink.; Genus; heteronormativitet; maskulinitet; könsroller; leksaker; den inre och yttre sfären; arbetsdelningen; passiv och aktiv; rosa.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kritiskt granska leksaksreklam riktad till barn. Genom att använda oss av reklamklipp från det sociala mediet YouTube vill vi undersöka hur manligt respektive kvinnligt samt heteronormativitet konstrueras i dessa. LÄS MER

  4. 4. Leksaksreklamens framställande av flickor och pojkar

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Malin Larsson; Matilda Östblom; [2013]
    Nyckelord :könsstereotypt; könskodning; genus; manligt; kvinnligt; reklam och leksaker;

    Sammanfattning : Den här undersökningen handlar om hur flickor och pojkar representeras i reklam. Syftet med undersökningen är att ta reda på vilket sätt som de framställs på och hur könskodningen sker. Därför har bilder från leksaksförpackningar och tv-reklam valts ut som är ett av leden i marknadsföringen för leksaker. LÄS MER

  5. 5. Snuggimals och Hot Wheels

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Nödtveidt; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:  Syftet med denna uppsats  är att genomföra en kvalitativ undersökning av hur leksaksreklam ochleksakspresentationer ser ut ur ett genusperspektiv. Uppsatsen huvudfråga är om och hur olika genusstereotyperoch symboler används i leksaksreklamen. LÄS MER