Sökning: "leksvårigheter i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden leksvårigheter i förskolan.

  1. 1. Barn i behov av särskilt stöd i lek i förskolan : En kvalitativ studie om lekstöd ur pedagogperspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mahsa Montazer Mahjoub; Benjamin Perez Moreno; [2021]
    Nyckelord :Lek; Lekstöd; Leksvårigheter; Förskola; Pedagog; Lekmiljö; Sociokulturella Perspektivet; Proximala utvecklingszon; Scaffolding; Förhållningssätt; Samspel; Kvalitativ Studie; Intervjuguide; Artefakter; Tematisk Analys;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att belysa hur pedagogerna beskriver sitt arbete för att stödja barn med leksvårigheter genom att, bland annat, skapa en stimulerande lekmiljö.Metod: För att besvara studiens frågeställningar genomfördes åtta kvalitativa intervjuer, med informanter från olika förskolor i storstaden. LÄS MER

  2. 2. ”Vår uppgift är att vägleda barnen” - En kvalitativ studie om barn som har svårt att delta i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karolina Tonhauser Stankoska; Ildiko Olah; [2019]
    Nyckelord :Preeschool; free play;

    Sammanfattning : Detta examensarbete ämnar att få ta del av pedagogers egna tankar och förhållningsätt kring barn som har svårt att delta i den fria leken. Syftet med detta examensarbete är att genom intervjustudier återge pedagogers beskrivningar av lekens betydelse och hur de ser på sin egen roll inför barns oförmåga att leka i den fria leken. LÄS MER

  3. 3. Alla barn vill leka : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonalens uppfattningar om lek i förskolan och barn med leksvårigheter

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fidaa Shat; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och få en inblick i hur förskolepersonalen beskriver att de arbetar och förhåller sig till barnens lek, samt vilka uppfattningar de har om barn som inte leker och hur de arbetar för att stärka barnens lekförmåga. Det för att kunna ta del av förskolepersonalens synsätt och strategier som de använder för att stödja och utveckla barnens lekförmåga. LÄS MER

  4. 4. Lära sig att leka - En studie om pedagogers syn på lek och Speciella lekgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Rundqvist; Elin Leo; [2018]
    Nyckelord :lek; lekgrupp; play; playgroups;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur de intervjuade pedagogerna arbetar med Speciella lekgrupper i förskolan. Projektet Speciella lekgrupper har etablerat sig på vissa förskolor i olika kommuner. För att få en djupare insikt ville vi härmed ta reda på mer hur pedagogerna generellt ser på leken i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Barns leksvårigheter : En essä om barns lek, samspel och om reflektionens möjligheter

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ellerstad Ellerstad; [2015]
    Nyckelord :play; playing-rules; interaction; reflection; lek; lekregler; samspel; reflektion;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om barns lek och samspel, samt pedagogernas roll i barns lekutveckling. Den handlar även om reflektionens betydelse på förskolan. Syftet med den här erfarenhetsbaserade essän är att skapa en förståelse för barn som har svårt med att leka med andra barn. LÄS MER