Sökning: "lekterapi och metod"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden lekterapi och metod.

  1. 1. ”Innan kanske man bara skrapat på ytan” En aktionsforskningstudie om utveckling av arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken på en lekterapi.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Jungerby Larsson; [2023-10-13]
    Nyckelord :lekterapi; pedagog i vården; lekterapeut; sociokulturellt lärande; salutogent förhållningssätt; KASAM; sjukvårdsrädda barn; delaktighetsbok; pediatrik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om hur pedagoger på en lekterapi kan utveckla och förbättra arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken. Teori: Teorin om praktikarkitekturer stödjer studien att svara på frågeställningarna kring praktikens sägande, görande och relaterande samt möjligheter och begränsningar genom de kulturella-diskursiva, de materiella-ekonomiska och de sociala-politiska arrangemangen runt delaktighetsbokspraktiken. LÄS MER

  2. 2. Livsviktig humor : Humor för att kunna biheålla mental hälsa - sjuka barn och deras närståendes upplevelse av humor i vården

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Signe Swedrup; Emma Husberg; [2023]
    Nyckelord :Children; close relatives; hospital; suffering and humor.; Barn; närstående; sjukhus; lidande och humor.;

    Sammanfattning : Introduktion: I Sverige vårdas 95 000 barn på sjukhus varje år. Under sjukhusvistelser upplever barnen och deras närstående lidande på grund av förlorad trygghet, annorlunda miljö samt oro relaterat till undersökningar och behandlingar. LÄS MER

  3. 3. När professioner möts

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Kim Eriksson Börjesson; Sofia Fredriksson; [2021-06-21]
    Nyckelord :lekterapi; förskola; förskoleklass; tvärprofessionell samverkan; långtidssjuka barn; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur lekterapeuter och lärare upplever samverkan mellan lekterapi och förskola/förskoleklass. Syftet besvaras genom följande frågeställningar: • Hur upplever lärarna och lekterapeuterna att samverkan organiseras mellan lekterapin och förskolan/förskoleklassen? • Hur upplevs möjligheter och utmaningar för samverkan av lärare och lekterapeuter? • Vad upplever lärare och lekterapeuter att samverkan kan generera? Teori: Den teoretiska utgångspunkten baseras på fenomenologi då det är informanternas upplevelser av fenomenet som undersöks. LÄS MER

  4. 4. Effekter av förberedande lekterapeutiska interventioner på barns periprocedurala oro och smärta : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Nicole Ehn; Angeliqa Rosenqvist Ehn; [2021]
    Nyckelord :Anxiety; Children; Medical procedures; Pain; Play therapy; Preparation; Barn; Förberedelse; Lekterapi; Medicinska procedurer; Oro; Smärta;

    Sammanfattning : Bakgrund Många barn upplever oro i samband med vistelse inom hälso- och sjukvården. Oron kan försämra barnets förmåga att hantera medicinska procedurer och forma negativa sjukvårdsupplevelser som kan komplicera kommande kontakter med sjukvården. Det finns också ett samband mellan oro och smärta. LÄS MER

  5. 5. Samverkan kring förskolan för barn som har eller tillfrisknat från cancer En livsvärldsansats

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Hagberg; [2020-01-15]
    Nyckelord :Förskola; cancer; vårdnadshavare; lekterapi; samverkan; konsultsjuksköterska; livsvärldsansats; systemteori; barn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min studie var att se på hur samverkan såg ut kring förskolan med ett barn som har eller tillfrisknat får sin cancer mellan vårdnadshavare, lekterapin och förskolan. Teori: I min studie använde jag mig utav den fenomenologiska livsvärldsansatsen och ramade sedan in med hjälp av Bronfenbrenners ekologiska systemteori. LÄS MER