Sökning: "lektion plan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden lektion plan.

  1. 1. “Det var ganska svårt först, men andra gången var det enkelt” Aktionsforskning för arbete med elevers talängslan.

    M1-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Alexander Riedel; [2022]
    Nyckelord :talängslan; högstadieskolan; retorik; psykologi; KBT; aktionsforskning; enkäter; observation; betingning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar att konstruera, testa och utvärdera ett lektionsmoment med fokus på talängslan. Momentet ska först och främst vara tidseffektivt och inte ta för mycket tid från övrig kursplanering. Det ska således gå att använda till exempel i slutet av en lektion utan att övrig undervisning blir lidande. LÄS MER

  2. 2. ”Allt ligger ju på läraren hur en lektion blir” : En kvalitativ studie om lärares planeringsförmåga av matematikundervisning i grundskolans årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Frida Clemborn; [2018]
    Nyckelord :Mathematics; PCK; lesson planning; elementary teacher; Matematik; PCK; lektionsplanering; grundskollärare;

    Sammanfattning : Att arbeta som lärare kräver att du erhåller vissa kunskaper. Du ska ha tillräckliga ämneskunskaper och pedagogiska kunskaper. Du ska även ha kunskaper om hur planering, utförande och utvärdering av undervisningen sker. Att skapa en lektionsplanering och integrera alla nödvändiga delar av en undervisning är komplext. LÄS MER

  3. 3. "Det är ju bara att göra som vanligt, men i digital form" : IKT i det naturvetenskapliga klassrummet - en studie av lärares yrkesförmågor för att hantera det digitaliserade klassrummet.

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mattias Rundberg; [2016]
    Nyckelord :digitalisering; förmågor; IKT; kollegiala samtal; lärcirkel; målstyrd undervisning; naturvetenskapsundervisning; PCK; skolutveckling; sociokulturellt perspektiv; surfplattor; TPACK;

    Sammanfattning : Detta är en studie som grundar sig teoretiskt i ett sociokulturellt perspektiv och med Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) som ramverk. Syftet med studien är att bidra till en djupare förståelse för hur lärare erfar och använder digitala verktyg i den naturvetenskapliga undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Lärarens tankar om vad som motiverar eleven i undervisningen / Teacher’s thoughts on what motivates the student in teaching

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annette Fast; [2016]
    Nyckelord :Special needs education; Motivation; Assessment; Comprehension; Engagement; Teaching;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de motiverande faktorer som lärarna anser vara betydande när de planerar och genomför en lektion. Målet är att förbättra elevernas motivation för att uppnå högre resultat. LÄS MER

  5. 5. Verktyg till lärarna. Skolutveckling genom metoden Learning study

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Krevers; [2014-04-10]
    Nyckelord :skolutveckling; skolförbättring; Learning study; kritiska aspekter; verktyg;

    Sammanfattning : Syfte: Har varit att försöka komma åt/ ta reda på, vad i ett skolutvecklingsprojekt som är viktigt för att det skall ge lärarna användbara verktyg att använda i sin undervisning. Teori: Den teori som använts vid analysen har varit systemteori. LÄS MER