Sökning: "lektionsintroduktion"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet lektionsintroduktion.

  1. 1. Artefakter, modes och semiotiska resurser vid introduktion av matematiklektioner i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ahdia Asad Kandastar; Peggy Stenius Johnson; [2017]
    Nyckelord :Semiotiska resurser; multimodalt perspektiv; modes; teckensystem; artefakter; sociokulturellt perspektiv; lektionsintroduktion; matematik och lärande.;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan betonar att skolan ska främja elevers utvecklinggenom att använda varierade arbetsformer samt ett varierat innehåll. Skolverkets forskningsrapport; Lusten att lära – med fokus på matematik (2001–2002) skriver att en varierad undervisning är viktig i matematik. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning och matematiska resonemang : En empirisk studie om elevers matematiska resonemang i arbetet med problemlösning och hur det skiljer sig mellan enskilt arbete och grupparbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kajsa Onwuka; [2016]
    Nyckelord :Problemlösning; grupparbete; resonemang; imitativt resonemang; kreativt matematiskt resonemang.;

    Sammanfattning : I denna empiriska studie undersöks elevers resonemang genom vad som framkommer i samtal med elever som beskriver hur resonemang har förts i arbetet med problemlösning, både enskilt och i grupp med fokus på förmågan att: föra matematiska resonemang. Detta undersökts genom att elever får arbeta med matematisk problemlösning enskilt och i grupp. LÄS MER