Sökning: "lektionsmaterial"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade ordet lektionsmaterial.

  1. 6. I glappet mellan teori och praktik : En studie av relationen mellan bokrecensionsmallar för årskurs F-3 och litteraturdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Johanna Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; skönlitteratur; bokrecension; recensionsmallar; litterär kompetens; forskningsöversikt;

    Sammanfattning : I undersökningen Lära lärare läsa konstaterar Maria Ulfgard, forskare inom litteraturdidaktik, att bokrecensionen som receptionsform för skönlitteratur är särskilt vanlig i årskurs F-3, men att den trots sin popularitet tycks existera i ett glapp mellan teori och praktik. Mot bakgrund av detta samt det faktum att de låga resultaten i PISA-undersökningen 2012 medförde åtgärder för att stärka läsningen inom skolan anser jag att det är särskilt intressant att studera hur relationen mellan litteraturdidaktisk forskning och bokrecensionens praktik i årskurs F-3 sett ut från 2010 och framåt. LÄS MER

  2. 7. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Avgörande faktorer vid planering och genomförande av utomhuspedagogik i matematikundervisning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Moa Risberg; [2022]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematikundervisning; komplement; variation; planering; Learning by doing;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om avgörande faktorer vid planering och genomförande av utomhuspedagogik i matematikundervisningen i årskurs 1–3. Detta genom att undersöka vilka faktorer som avgör att lärare undervisar matematik utomhus samt hur de planerar och genomför detta. LÄS MER

  3. 8. Vi önskar stora drömmar och mindre planer : Elevers kreativa processer inom fältinspelning i musikproduktion på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Linnea Jansson; Cecilia Klingspor; [2022]
    Nyckelord :Kreativa processer; kreativitet; kreativ undervisning; musikproduktion; fältinspelning; flow; lek; problemlösning; kontaktmikrofoner; synergieffekter.;

    Sammanfattning : Denna undersökning beskriver ett aktionsforskningsprojekt på gymnasiet i kursen Musikproduktion 2. Syftet är att förstå hur fältinspelning, mikrofonbygge och skapande övningar kan ge gymnasieelever tillgång till kreativa processer. Eleverna byggde egna kontaktmikrofoner och fältinspelningen skedde framförallt i utomhusmiljöer. LÄS MER

  4. 9. En jämförelse mellan fiktionell gestaltning och primärkälla på elevers förmåga att uttrycka historisk empati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :John Moberg; David Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Historisk empati; historieundervisning; förstahandsperspektiv; kommunikationsstöd; narrativ empati; berättelser; kognitiv empati; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Historisk empati är förmågan att ta en historisk aktörs perspektiv utifrån dåtida levnadsvillkor. Det bidrar till att förstå nyanser i handlingar samt att förstå händelseförlopp som rationella snarare än slumpartade. Det finns begränsat med forskning på området i allmänhet men för elever i yngre åldrar i synnerhet. LÄS MER

  5. 10. Att synliggöra De Andra : En kvalitativ läromedelsanalys av mångfald i tre historieläroböcker för årskurs 4 – 6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Beatrice Bråstad; Elin Skarin; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; mångfald; intersektionalitet; identitet; normer; maktstrukturer; historieläroböcker; läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur mångfald representeras i tre historieläroböcker för årskurserna 4–6 utifrån ett intersektionellt perspektiv med utgångspunkt i normer och maktstrukturer. Följande frågeställningar ligger till grund för analysen: I vilken utsträckning och i vilka sammanhang representeras annan etnisk eller utomeuropeisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, kön, annan könsidentitet eller annat könsuttryck, sexuell läggning samt funktionsnedsättning i de valda historieläroböckerna? Vilka normer och maktstrukturer reproduceras i de valda historieläroböckerna utifrån ett intersektionellt perspektiv? Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys av text, bildtext och bilder. LÄS MER