Sökning: "lektionsplanering"
Visar resultat 16 - 20 av 106 uppsatser innehållade ordet lektionsplanering.
16. Fem förmågor i matematik - En intervjustudie om planering, undervisning och bedömning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : I både forskning och läroplanen framgår att det finns fem matematiska förmågor som är viktiga i relation till matematiklärande; begrepp, metod, resonemang, kommunikation och problemlösning. Dessa förmågor ses som betydelsefulla och grundläggande för matematikämnet och matematikundervisningen i Sverige ska syfta till att utveckla dessa förmågor hos elever. LÄS MER
17. En observationsstudie av sju F-3-lärares matematiklektioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att fördjupa kunskapen om hur lärare F-3 planerar och undervisar i matematik på ett inkluderande sätt. Med hjälp av sju kvalitativa observationer visar det sig att flertalet lärare använder en snarlik matematikundervisning. LÄS MER
18. Att vara eller icke vara i dialog med världen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)Sammanfattning : This study by the name “To be or not to be in dialogue with the world” is based on our interest in Biesta´s theories, more specifically about relational pedagogy. The empirical material consists of 21 public lessons in visual arts for high school taken from lektionsbanken.se. LÄS MER
19. Matematikboken i centrum : 4–6 lärares inställning till lärobokens användning inom matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Läroboken i matematik anses vara en central resurs och i en granskning gjord 2014 av Skolverket visade det sig att svenska matematiklärare använder sig av läroboken i matematik i större omfattning än matematiklärare i andra länder. Lärare kan utnyttja läroboken med en direkt användning där läraren uteslutande använder läroboken vid sin planering och undervisning eller en indirekt användning där läraren använder läroboken som en inspiration och använder då inte läroboken i lika stor utsträckning. LÄS MER
20. Planering och individanpassning i musikteoriundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om hur musikteorilärare på gymnasiet planerar samt individanpassar sin undervisning för förstaårselever på estetiska programmet. Tidigare forskning om planering och bedömning visar att lärare generellt sätt gör en gemensam terminsplanering för elever men justerar den efter behov. LÄS MER