Sökning: "lektionsplanering"

Visar resultat 16 - 20 av 106 uppsatser innehållade ordet lektionsplanering.

  1. 16. Fem förmågor i matematik - En intervjustudie om planering, undervisning och bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Bushra Farance; [2022-03-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I både forskning och läroplanen framgår att det finns fem matematiska förmågor som är viktiga i relation till matematiklärande; begrepp, metod, resonemang, kommunikation och problemlösning. Dessa förmågor ses som betydelsefulla och grundläggande för matematikämnet och matematikundervisningen i Sverige ska syfta till att utveckla dessa förmågor hos elever. LÄS MER

  2. 17. En observationsstudie av sju F-3-lärares matematiklektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Farzaneh Mohammadi; Malin Kauranen; [2022]
    Nyckelord :Matematik; inkludering; didaktiska val; lektionsplanering; observation; F-3;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att fördjupa kunskapen om hur lärare F-3 planerar och undervisar i matematik på ett inkluderande sätt. Med hjälp av sju kvalitativa observationer visar det sig att flertalet lärare använder en snarlik matematikundervisning. LÄS MER

  3. 18. Att vara eller icke vara i dialog med världen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)

    Författare :Max Weiland; Louis Secka; [2022]
    Nyckelord :relationell pedagogik; Gert Biesta; subjektifiering; undervisning; bildundervisning; lektionsplanering; risk; lärande.;

    Sammanfattning : This study by the name “To be or not to be in dialogue with the world” is based on our interest in Biesta´s theories, more specifically about relational pedagogy. The empirical material consists of 21 public lessons in visual arts for high school taken from lektionsbanken.se. LÄS MER

  4. 19. Matematikboken i centrum : 4–6 lärares inställning till lärobokens användning inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Amanda Fängström Persson; [2022]
    Nyckelord :Direkt; indirekt; lektionsplanering; matematikboken; undervisning ;

    Sammanfattning : Läroboken i matematik anses vara en central resurs och i en granskning gjord 2014 av Skolverket visade det sig att svenska matematiklärare använder sig av läroboken i matematik i större omfattning än matematiklärare i andra länder. Lärare kan utnyttja läroboken med en direkt användning där läraren uteslutande använder läroboken vid sin planering och undervisning eller en indirekt användning där läraren använder läroboken som en inspiration och använder då inte läroboken i lika stor utsträckning. LÄS MER

  5. 20. Planering och individanpassning i musikteoriundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johan Warenmark; [2022]
    Nyckelord :Musikteori; individanpassning; nivågruppering; lektionsplanering; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om hur musikteorilärare på gymnasiet planerar samt individanpassar sin undervisning för förstaårselever på estetiska programmet. Tidigare forskning om planering och bedömning visar att lärare generellt sätt gör en gemensam terminsplanering för elever men justerar den efter behov. LÄS MER