Sökning: "letter sounds"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden letter sounds.

  1. 1. Tidig läsinsats i förskoleklass : effekt av insats och elevers upplevelser

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann-Charlotte Ahlin; Anette Hansson; [2019]
    Nyckelord :Decoding; early reading interventions; inclusion; motivation; multisensory; participation; preschool; student experiences; Avkodning; delaktighet; elevers upplevelser; förskoleklass; inkludering; motivation; multisensorisk; tidiga läsinsatser;

    Sammanfattning : A prerequisite in today´s society is to be able to read and write in order to be able to develop fully into a participant community citizen. The aim of the Swedish curriculum is for the pupils to learn to read and write so that they can benefit from the education (Skolverket, 2011a). LÄS MER

  2. 2. Olika sätt att lära-olika sätt att undervisa : En studie om undervisning av elever som har intellektuell funktionsnedsättning och Autism spectrum disorder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therese Ottersten; [2017]
    Nyckelord :Special classes in Elementary school; intellectual disabilities; autism; teaching; reading; digital tools; Grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; autism; undervisning; läsning; digitala verktyg;

    Sammanfattning :   Syftet med den här studien är att undersöka hur några lärare kan arbeta med att utveckla undervisningen i grundsärskolan för att ge eleverna möjligheter att utvecklas i läsning. För att ta reda på det har jag genomfört en Learning study. Jag har sedan analyserat resultatet med hjälp av Variationsteori. LÄS MER

  3. 3. Bildande bokstavssånger : nya bokstavssånger med fokus på bokstavsljud, språkutveckling och fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andreas Edström; [2016]
    Nyckelord :music; language; alphabet songs; letter songs; letter sounds; phonological awareness; musik; språk; alfabetssånger; bokstavssånger; bokstavsljud; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : I detta arbete beskrivs ett projekt som syftade till att skapa bokstavssånger som ökar elevernas kunskap om bokstavsljuden och bidrar till språkutveckling samt fonologisk medvetenhet, vilket i sin tur kan stödja läs- och skrivinlärningen. Sångerna ska också vara roliga, meningsfulla och inbjuda till delaktighet. LÄS MER

  4. 4. "Avkodningen är ju nummer ett" : En kvalitativ studie om undervisningens innehåll i avkodning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Laura Waibel; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. Syftet med studien är att undersöka vilket undervisningsinnehåll i avkodning lärare med erfarenhet av att arbeta i årskurs 1 väljer att undervisa om. LÄS MER

  5. 5. My Persian alphabet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk

    Författare :Charlotte Askari; [2014-03-24]
    Nyckelord :Illustration; Literacy; Bilingualism; Ortography; Phonology;

    Sammanfattning : The goal of this project has been to boost the earliest stages of literacy development in children bilingual in Swedish and Persian. My Persian alphabet has been created to serve as a tool that will help children recognize the capital (isolated) letters of the Persian script and be able to sound them. LÄS MER