Sökning: "levd religion och didaktik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden levd religion och didaktik.

  1. 1. Religiösa gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet : En kvalitativ studie som lyfter gymnasieelevers perspektiv på innehållet i religionskunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Katarina Moadeli; [2022]
    Nyckelord :Religion; lived religion and didactics; Religion; levd religion och didaktik;

    Sammanfattning : This study focuses on upper secondary students' perspectives on religious education (RE) and what its shortcomings are. In the Swedish non-confessional school, students study the subject of RE where students must learn to gain "[... LÄS MER

  2. 2. Perspektivet levd religion i grundskolan : En studie om hur religion förmedlas i ett urval av läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Brundin; Eriksson Cecilia; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; innehållsanalys; religionskunskap; levd religion; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om hur levd religion förmedlas i två läromedel för samhällsorienterande ämnen för årskurserna 1-3 och två läromedel för religionskunskapsämnet för 4-6. För att analysera hur levd religion framställs i text och bild i läromedlen har en kvantitativ innehållsanalys genomförts. LÄS MER

  3. 3. Studiet av den religiösa människan : en analys av framställningen av hinduismen i gymnasiets läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mattias Carlgren; [2014]
    Nyckelord :Läroboksanalys; Kvalitativ textanalys; Orientalisk idékritik; Hinduism;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera hur hinduismen har framställts i läroböcker för undervisning i ämnet religionskunskap på gymnasiet, fr.o.m. Lgy 65 fram till idag, utifrån en substantiell och funktionell förståelse av religion och religiositet. LÄS MER