Sökning: "leverantörsstrategier"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet leverantörsstrategier.

  1. 1. NärNaturen Västsverige AB : Nulägesanalys och Handlingsplan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Ingenjörshögskolan

    Författare :Amrith Armstrong; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Marknadsplanen för NärNaturen Västsverige AB kommer att innehålla en analys av nuvarande situation inom företaget. En intern och extern analys kommer att visa och ta upp många olika faktorer som kan antingen ge möjligheter eller utgöra möjliga hot mot verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Total Risk Classification

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Henrik Nordvall; David Smolak; Johan Sjöstrand Larsson; [2008]
    Nyckelord :leverantörsstrategier; klassificeringssystem; leverantörsrisk; TCO; Single Source ; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Ett företag med ett flertal leverantörer måste på sikt välja ut vilka leverantörer man önskar arbeta aktivt/passivt med. För att kunna göra detta krävs att man tar fram konkurrenskraftiga leverantörsstrategier som bygger på välgenomtänkta beslut. Dessa beslut måste ta hänsyn till inköpets totala risk för leverantör och komponent. LÄS MER

  3. 3. Leverantörsstrategier i dagligvaruhandeln - en analys av brödbranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Dahlström; Otto Andersson; Marie Björklund; [2007]
    Nyckelord :Leverantörsstrategier; brödbranschen; sortiment; varumärke; innovation; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur livsmedelsproducenter använder sig av varumärkes- och produktstrategier för att få sina produkter representerade i butikernas sortiment. Uppsatsen har också i avsikt att jämföra leverantörernas strategier sinsemellan för att fastställa och förklara eventuella skillnader. LÄS MER

  4. 4. Leverantörsstrategier på den svenska livsmedelsmarknaden : Hur kan leverantörerna hantera konkurrensen från de egna märkesvarorna?

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Marie Hammar; David Sjödin; [2007]
    Nyckelord :strategy; private labels; positioning; grocery market; Strategi; egna märkesvaror; positionering; livsmedelsbranschen;

    Sammanfattning : Bakgrund Detaljisterna på den svenska livsmedelsmarknaden har bland annat genom koncentration fått ökad makt gentemot leverantörer. Då de tre största detaljisterna står för 87 % av marknaden är det av betydelse för leverantörerna att få sälja till dessa detaljister. LÄS MER

  5. 5. Sourcing of low-tech omponents in high-tech environments

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Peter Edsinger; Henrik Persson; Anders Wallström; [2007]
    Nyckelord :sourcing; screw; high-tech; purchasing; Kraljic; Sony Ericsson; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problemställning: Low tech-komponenter anses enligt teoretiska rekommendationer ofta som icke kritiska. Dock har de egenskaper som en gång ansågs synnerligen low tech förmodligen förändrats och blivit mer komplexa i takt med att underliggande krav inom high tech-miljöer har ökat. LÄS MER