Sökning: "lexikal densitet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lexikal densitet.

  1. 1. Effekt på ordflöde vid strukturerad rytm- och musikterapi enligt Ronnie Gardiner

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för neurovetenskap

    Författare :Viktoria Ahlman; [2020]
    Nyckelord :RGM; afasi; förvärvad hjärnskada; musikterapi; ordflöde;

    Sammanfattning : Ronnie Gardiner Method (RGM) is a multi-sensory training method aimed for peoplewith brain damage. The method is based on music, rhythm and movement. Previousstudies show that the method provides improved balance, gait, grip strength andworking memory and has positive effects regarding motor skills, cognition and on anemotional level. LÄS MER

  2. 2. Quantified characteristics of easy-to-read Finnish news texts

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språk

    Författare :Spencer Benjamin Walle; [2020]
    Nyckelord :Finnish; easy-to-read; news; corpus analysis; finska; lättläst; nyheter; korpusanalys;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras nyheter på lättläst finska för att ta reda på hur texterna kvantitativt präglas av riktlinjer kring lättläst finska. Korpusarna samlades av nyhetsartiklar skrivna på standardfinska respektive lättläst finska och den komparativa analysen syftade till att fastställa vissa kvantitativa parametrar, bl.a. LÄS MER

  3. 3. Vetenskapligt språk i svenska som andraspråk på gymnasiet. En systemisk-funktionell analys av utredande texter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Cecilia Kristoffersson; [2018-10-18]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; SFL; grammatisk metafor; transitivitet; skolspråk; lexikal densitet;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att med hjälp av systemisk-funktionell lingvistik undersöka språkliga strukturer i utredande texter skrivna av elever som studerar kursen Svenska som andraspråk 3 på gymnasiet. Studiens två frågeställningar är: Vilka skillnader och likheter avseende processer, grammatiska metaforer och täthet finns mellan texter som bedömts som A, E respektive F i Svenska som andraspråk 3? samt Hur samspelar processer, grammatiska metaforer och täthet i elevernas texter? Studiens teoretiska ram tillika metod är systemisk-funktionell lingvistik. LÄS MER

  4. 4. Lexikala drag i elevtexter : En jämförande studie av elever utan och i lässvårigheter i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Adolfsson; Johanna Ek; Frida Lundin; [2018]
    Nyckelord :Lexikal nivå; skrivande; läsförmåga; elevtexter; elever utan och i lässvårigheter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra karakteristiska drag på lexikal nivå i narrativa texter skrivna av elever utan lässvårigheter samt likheter och skillnader på lexikal nivå mellan texter skrivna av elever utan och i lässvårigheter. Att undersöka skrivande på lexikal nivå hos elever utan lässvårigheter i jämförelse med elever i lässvårigheter är angeläget mot bakgrund av att både den språkliga förmågan och läsförmågan (däribland den lexikala kunskapen) utgör centrala komponenter i skrivandet. LÄS MER

  5. 5. Hur ser det skrivna språket i gymnasiets matematikläroböcker ut? : En jämförelse av den skrivna texten i tre läroböcker från tre läromedelsleverantörer i gymnasiekursen matematik 2c

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Lena Stenbäck; [2017]
    Nyckelord :matematik; skrivet språk; abstraktion; informationstäthet; nominalkvot; läsbarhetsindex;

    Sammanfattning : Denna studie är en textanalys och undersöker det skrivna matematikspråket inom tre innehållsområden; algebra, geometri och statistik för att identifiera språkliga svårigheter. Det skrivna språket har jämförts i tre läroböcker från tre olika bokförlag i gymnasiekursen matematik 2c. LÄS MER