Sökning: "lexikal organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden lexikal organisation.

  1. 1. Undervisning och intervention för lexikal och pragmatisk utveckling hos barn med språkstörning i språkförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Stina Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :Intervention; Ordförråd; Språkförskola; Språkstörning; Pragmatik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att bidra med kunskap kring ordförrådsutvecklande undervisning i en svensk förskolekontext. Syftet är också att beskriva språkutvecklande undervisning med fokus på utveckling av ordförrådet hos barn med språkstörning på några språkförskolor. LÄS MER

  2. 2. Ordförråd hos elever i en mångkulturell skola : Lexikal organisation hos två klasser i årskurs 2 och 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Jenny Norman; [2019]
    Nyckelord :association tests; lexical organisation; lexical development; the syntagmaticparadigmatic shift;

    Sammanfattning : The young learner’s lexicon is a predictor for its future success in school, and the organization of the lexicon needs to be well developed in order to give the learner efficient access to the words’ use and meaning. The purpose of the study is to investigate the word association pattern among 31 students in the second and the fifth grade in a multicultural Swedish school, and to try to explain these patterns in relation to variables such as age, gender, time spent in Sweden, linguistic background and the teachers’ assessment of the students’ abilities. LÄS MER

  3. 3. Undersökning av lexikal organisation hos äldre utan diagnostiserad kognitiv nedsättning genom kartläggning av associationsmönster

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Frida Schultz; Hanna Östenberg; [2018]
    Nyckelord :paradigmatic associations; syntagmatic associations; naming ability; level of education; age; associationstest; paradigmatiska associationer; syntagmatiska associationer; benämningsförmåga; utbildningsnivå; ålder;

    Sammanfattning : Lexikal organisation hos äldre personer är ett relativt outforskat område. Studies syfte var att tillföra information om lexikal organisation hos äldre personer med svenska som modersmål i form av kartläggning av associationsmönster, samt att undersöka om samband fanns mellan associationsmönster och benämningsförmåga, ålder samt utbildningsnivå hos ovan nämnda population, då tidigare forskning om detta är begränsad. LÄS MER

  4. 4. Snapshots av ordnätet : En studie av ordassociationer, lexikal interaktion och organisation av det mentala lexikonet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Natalia Carlsson; [2018]
    Nyckelord :det mentala lexikonet; ordassociationer; fonologiska associationer; syntagmatiska associationer; paradigmatiska associationer; ej klassificerbara associationer; ordfrekvens.;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har man med hjälp av ordassociationstest studerat utveckling och organisation av människors mentala lexikon. I det multikulturella Sverige växer intresset för frågan om ordinlärning och ordorganisering hos andraspråksinlärare. Det finns ett behov av forskning i området ur ett kontrastivt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Felsvarsanalys vid bedömning av flerspråkiga barns ordförråd : En kvantitativ och kvalitativ studie kring ordförrådsutvecklingen hos svensk-turkiska 4- och 7-åringar via ordförrådstestet Cross-linguistic Lexical Task (CLT)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Camilla Sender; Malin Svensson; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; Cross-linguistic Lexical Task CLT ; flerspråkighet; felsvarsanalys; lexikal organisation; ordförråd; ordkunskap; språkutveckling; svenska; turkiska.;

    Sammanfattning : The knowledge about typical vocabulary development in bilingual children is limited, which is why bilingual children incorrectly might be diagnosed with language impairment. The aim of this study is to investigate the Swedish vocabulary of 4- and 7-year-old bilingual Swedish-Turkish children via the vocabulary test Cross-linguistic Lexical Task (CLT). LÄS MER