Sökning: "lexikal utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden lexikal utveckling.

  1. 1. Undervisning och intervention för lexikal och pragmatisk utveckling hos barn med språkstörning i språkförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Stina Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :Intervention; Ordförråd; Språkförskola; Språkstörning; Pragmatik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att bidra med kunskap kring ordförrådsutvecklande undervisning i en svensk förskolekontext. Syftet är också att beskriva språkutvecklande undervisning med fokus på utveckling av ordförrådet hos barn med språkstörning på några språkförskolor. LÄS MER

  2. 2. Mikrostrukturell utveckling i narrativer hos sju- till nioåriga en- och flerspråkiga elever.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :My Engarås; Tilda Olling; [2019]
    Nyckelord :narrativ; mikrostruktur; enspråkighet; flerspråkighet; mikrostrukturella mått; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om mikrostrukturell utveckling i narrativer hos en- och flerspråkiga elever i åldrarna sju till nio år. Ett sekundärt syfte var att klargöra om det förekom skillnader i utveckling mellan en- och flerspråkiga elever över sju månaders tid. LÄS MER

  3. 3. Högfrekventa innehållsord i svenska bilderböcker - förskolebarns förmåga att producera vanligt förekommande innehållsord

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Annie Karlsson; Anna Svensson; [2019]
    Nyckelord :barnspråk; korpus; lexikal-semantisk utveckling; semantiska domäner.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att bidra till insikter om den lexikal-semantiska utvecklingen genom att identifiera vilka innehållsord samt semantiska domäner barn förväntas behärska i förskoleåldern. Metod: En korpus av populära bilderböcker för svensktalande barn sammanställdes för att undersöka vilka ord som är högfrekventa samt vilka semantiska domäner dessa ord tillhör. LÄS MER

  4. 4. SFI-elevers grammatiska och lexikala kapacitet : Undersökning av SFI-elevers uppnådda PT-nivåer inom morfologin och syntaxen i förhållande till deras verbanvändning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Natalya Kretova; [2019]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; SFI; grammatisk kapacitet; PT-nivåer inom morfologin och syntaxen; verblexikon; verbanvändning;

    Sammanfattning : I den föreliggande studien undersöktes PT-nivåer inom morfologin och syntaxen uppnådda av 19 SFI-elever som studerade i samma grupp, kurs C. Syftet var att synliggöra och jämföra deltagarnas grammatiska kunskaper. LÄS MER

  5. 5. Ordförrådsinterventioner för barn och elever med språkstörning : En systematisk litteraturstudie om insatser som främjar semantisk och lexikal utveckling hos barn och elever med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Aldenklint; Lise-Lotte Åhlén; [2019]
    Nyckelord :vocabulary intervention; developmental language disorder; DLD; specific language impairment; SLI; semantic; lexical; ordförråd; intervention; språkstörning; DLD; SLI; semantik; lexikal;

    Sammanfattning : Ett välutvecklat språk är ett viktigt redskap för att kunna förstå, lära och delta i både skola och samhälle. I skolsammanhang ställs höga krav på förståelse av abstrakta ord och begrepp inom samtliga ämnen. LÄS MER