Sökning: "lexikala svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden lexikala svårigheter.

  1. 1. En analys av potentiellt problematiska konstruktioner för andraspråksinlärare i fysikläromedel för åk 7–9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Fanny Nordin; [2022-08-16]
    Nyckelord :läromedelstexter; konstruktionsgrammatik; konstruktioner; andraspråk; andraspråksinlärning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Tidigare studier av lexikala svårigheter i läromedelstexter visar att flera skolämnen är teoretiskt tunga och kräver ett stort ordförråd. För elever med svenska som andraspråk kan detta innebära stora utmaningar. LÄS MER

  2. 2. ATT GÖRA SIN RÖST HÖRD Hur fungerar tal-till-text-verktyg som skrivhjälpmedel för personer med afasi?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Hanna Hansson; Magdalena Andersson; [2021-02-12]
    Nyckelord :afasi; automatisk taligenkänning; skrivande; tal-till-text-verktyg; digitala hjälpmedel; aphasia; automatic speech recognition; writing; speech-to-text-technology; digital assistive technology;

    Sammanfattning : Studien undersökte om användning av tal-till-text-verktyg hade effekt på skrivförmågan hos personer med afasi, samt om skillnader i dikteringskorrekthet uppstod mellan personer med afasi och en referensgrupp bestående av två personer utan känd neurologisk sjukdom. Med dikteringskorrekthet menas hur korrekt tal-till-verktyget skrev ner det som talats in. LÄS MER

  3. 3. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER

  4. 4. Skapande av gemensam grund mellan tolkar och tolkanvändare vid Taltjänst

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Ellinor Strömbäck; Elin Linder; [2018]
    Nyckelord :common ground; Speech Interpreter Service; interpreter; user; conversational strategies; communication disorders; gemensam grund; Taltjänst; tolk; tolkanvändare; samtalsstrategier; kommunikationssvårigheter;

    Sammanfattning : Personer med kommunikationsnedsättning gällande språk, tal eller röst, samt personer med kognitiva svårigheter som påverkar kommunikationsförmågan, kan få stöd av tolk anställd vid Taltjänst. Beroende på individens behov kan tolken ge stöttning på olika sätt och i olika situationer. LÄS MER

  5. 5. Validitet i den svenska versionen av New Reynell Developmental Language Scales, med fokus på ordförråd och tillägnandeålder

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Hanna Dahlman; Märta Stina Larnemark; [2016]
    Nyckelord :validering; ordförråd; tillägnandeålder; NRDLS; anpassning av test; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker begrepps- och samtidig validitet, med fokus på ordförråd och tillägnandeålder, i den nyligen översatta svenska versionen av det ursprungligen brittiska språkscreeningverktyget New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS). Metod: Blivande normeringsdata från 177 svenskspråkiga barn i åldrarna 30 - 48 månader, indelade i tre åldersgrupper, användes. LÄS MER