Sökning: "lgr 11 elevinflytande"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lgr 11 elevinflytande.
1. Undervisning för hållbar utveckling i NO-ämnena i årskurs 4-6 : En fallstudie om lärares planering av och elevers attityder till hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt att man tillsammans på en skola definierar begreppet hållbar utveckling, då detta begrepp inte tydligt definieras i läroplanen (Lgr 11). Förenta Nationerna definierar hållbar utveckling som bestående av tre likvärdiga dimensioner, ekologisk, social och ekonomisk utveckling. LÄS MER
2. Elevinflytande i en resultatstyrd skola : En diskursanalys av hur elever och läroplan talar om elevinflytande
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Pupil influence is supported by UN convention and legal text, yet it seems to be difficult to realize in school practice. Meaning and purpose of pupil influence appears unclear and can be understood and interpreted in different ways. LÄS MER
3. Skriftliga omdömen eller inte. : En studie i hur högstadieelever ser på utvecklingssamtal och dess förberedelser i relation till lärandeprocessen efter införandet av Lgr 11.
M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka hur elever i årskurs 7 upplever att utvecklingssamtal och dess förberedelser är en del i deras lärandeprocess, om uteblivna skriftliga omdömen påverkat lärprocessen, samt vilka likheter och skillnader det finns mellan elevledda jämfört med lärarledda utvecklingssamtal. Med en enkätundersökning jämfördes attityder hos elever från två olika skolor; Tätortsskolan som använde skriftliga omdömen och lärarledda utvecklingssamtal och Storstadsskolan utan skriftliga omdömen och med elevledda utvecklingssamtal. LÄS MER
4. Lärares upplevelse av elevinflytande : ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare upplever styrdokumentens intentioner med elevinflytande. Studien har gjorts med en fenomenologisk livsvärldsansats där lärare beskriver hur de upplever elevinflytande utifrån sina egna erfarenheter och livsvärldar. LÄS MER
5. Frihet att lyckas – Progressiv pedagogik i läroplanen Lgr 11
C-uppsats,Sammanfattning : Uppsatsens forskningsproblem är om skolor som vill använda sig av progressiv pedagogikkan finna stöd för detta i den nya läroplanen Lgr 11. En form av progressiv pedagogikutarbetades av den engelska Summerhillskolans rektor A. S. Neill. LÄS MER