Sökning: "lgr 11 genus"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden lgr 11 genus.

  1. 1. Bildlärare och deras läromedel : en kvalitativ intervjustudie om bildämnets uppdrag och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Peter Nuottaniemi; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroplansteori; intervjustudie; ämneskonception;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka bildlärares val och tillämpning av läromedel. Det är en kvalitativ intervjustudie som genom fem bildlärares röster om läromedel belyser bildämnets uppdrag och villkor, samt de utmaningarna och behov de upplever finns i yrket. LÄS MER

  2. 2. Jämställdhet och genus i en föränderlig skola : en ideologikritisk analys av läseböcker för undervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wilma Junger; Madelia Sörensson; [2023]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; kön; könsmönster; könsstereotyper; läroplaner; svenska; läseböcker; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Det svenska demokratiska samhället strävar ständigt mot att alla människor ska ha lika värde och rättigheter. I såväl lagar som skolans styrdokument framgår det att jämställdhet ska råda och att ingen ska diskrimineras på grund av sitt kön. LÄS MER

  3. 3. ”Det är en pedagogisk nöt att knäcka, det är det” : Musiklärares syn på och förhållningssätt till likvärdig utbildning i åk 7–9

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anna Westher; [2022]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; ramfaktorer; genus; musikundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur musiklärare beskriver att de uppfattar begreppet likvärdig utbildning samt hur de uttrycker att de tillämpar detta i musikundervisningen för årskurs 7–9. För att undersöka detta används ramfaktorteori, då teorin behandlar hur faktorer som ligger utom lärares kontroll påverkar bland annat undervisning. LÄS MER

  4. 4. “I NÄSTAN ALLA HEM ÄR DET KVINNORNA SOM ARBETAR MED DISK, STÄDNING OCH TVÄTT…” : En kvantitativ, kvalitativ och jämförande studie kring genus i SO-läroböcker för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Ejner; Elin Norén; [2021]
    Nyckelord :Förekomst av genus; läroböcker; genussystemet; explicita och implicita värderingar; visuell textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad kännedom och medvetenhet kring synen och förekomsten av genus i äldre och samtida SO-läroböcker för lågstadiet utifrån en jämförande studie. För att besvara syftet analyseras läroböckernas representation och gestaltning av manliga, kvinnliga samt könsneutrala individer. LÄS MER

  5. 5. En analys av Astrid Lindgrens verk med fokus på dess användbarhet i undervisningen i de tidigare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Bäärnhielm; [2020]
    Nyckelord :sociocultural; children litterature; picturebooks; sterotypes; primary school; Astrid Lindgren; skönlitteratur; tolerans; genus; relationer; Lgr 11; undervisning; norm*;

    Sammanfattning : I denna uppsats har utvalda böcker skrivna av Astrid Lindgren analyserats med syftet att tar reda på hur man kan använda dem i undervisningen. Analysen utgår från grundskolans tidigare år, årskurserna f-3. I analysen fokuserar jag på rubrikerna, relationer, tolerans och genus och hade dessa som fokus när böckerna lästes. LÄS MER