Sökning: "lgr 11 musik"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden lgr 11 musik.
1. Alla vill lyssna på musik : En analys av populärkultur i religionskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Abstract En kvalitativ studie av hur lärare uppfattar populärkultur i förhållande till religion och undervisningen i religionskunskap. Genom införandet av populärkultur i ”Lgr 11” och det centrala innehåll som anger att undervisningen i årskurs 7–9 ska behandla populärkulturen i samband med studiet av identitet och livsfrågor kan populärkulturen anses ha fått en etablerad position inom religionskunskapsundervisningen. LÄS MER
2. ”Det är en pedagogisk nöt att knäcka, det är det” : Musiklärares syn på och förhållningssätt till likvärdig utbildning i åk 7–9
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur musiklärare beskriver att de uppfattar begreppet likvärdig utbildning samt hur de uttrycker att de tillämpar detta i musikundervisningen för årskurs 7–9. För att undersöka detta används ramfaktorteori, då teorin behandlar hur faktorer som ligger utom lärares kontroll påverkar bland annat undervisning. LÄS MER
3. Att bryta ämnesgränserna med musik : En tematisk studie om musikämnet och ämnesövergripande arbeten som en väg till ökad måluppfyllelse
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Musik har genom alla år varit en del av skolan och läroplanerna men med lite olika syften. Både Skolinspektionen och Skolverket har genomfört granskningar och utvärderingar som belyser ämnets möjlighet att stötta lärandet i andra ämnen, men de uttrycker också en förvåning över att det inte verkar göras i en större utsträckning. LÄS MER
4. Enspråkigheten i musikämnets kursplaner : Musikens position i Lgr 62-Lgr 11 – en diskursiv och dekonstruktivistisk analys
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : This paper critically goes through the sources, the Swedish curricula in music published between 1962 and 2011.Through tools as discourse analysis and deconstruction it derives key expressions, checks for values and possible hierarchies between keywords relating to genre and other emphasized concepts related to the music curricula. LÄS MER
5. En förändrad musikundervisning - En kvalitativ studie om hur pedagoger resonerar kring musikundervisningen i skolan.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare resonerar kring de förändringar som skett inom musikundervisningen i grundskolan vilket även innefattar lärarnas reaktioner samt hantering och anpassning. För att få en inblick i lärarnas vardag användes metoden intervju med urvalet av fyra respondenter som valdes ut slumpmässigt. LÄS MER