Sökning: "lidl strategi"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden lidl strategi.

  1. 1. När hard discount-butiken kom till byn : En studie av hur det gått för de allivsbutiker som fått Lidl eller Netto som granne

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Henrik Vestin; Johan Österberg; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur påverkas allivsbutikerna av att få Lidl eller Netto som granne och vilken betydelse har allivsbutikernas val av åtgärder för att differentiera sig för hur väl de lyckas konkurrera med hard discount-butiken? Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för hur traditionella allivsbutiker påverkas av att en aktör med utpräglad lågprisprofil (hard discount) etablerar sig i närheten. Vidare är syftet att beskriva hur allivsbutikerna, genom olika åtgärder, arbetar för att differentiera sig från hard discount-butikerna och hur val av åtgärder inverkar på hur väl allivsbutikerna lyckas i konkurrensen med den nya aktören. LÄS MER

  2. 2. Dagligvaruhandelns Ekonomistyrning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Valetin Marku; Per-Henrik Persson; [2006]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; verksamhetsstyrning; handel; dagligvaruhandel; budget; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Kedjor som äger sina egna butiker har en mer centraliserad styrning är butiker som ägs av handlare men ändå tillhör en kedja. De väletablerade butikskedjorna ICA, Coop och Axfood har en något mer modern styrning än de nyetablerade lågprisbutikerna Netto och Lidl. LÄS MER

  3. 3. Globalisering inom dagligvaruhandeln - Har svenska aktörer en chans? Drivkrafter, kompetenser och strategier.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Demuth; Carolin Bengtsson; Anna Bayer; [2002]
    Nyckelord :globalisering; dagligvaruhandel; drivkrafter; kompetenser; resurser; strategi; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Den pågående globaliseringen är en högst väsentlig fråga för de svenska dagligvaruföretagen. Trots att globala och multinationella aktörer ännu inte har gjort sitt intåg på bred front i Sverige kan en etablering av utländska lågpriskedjor som Lidl och Metro skönjas på den svenska marknaden. LÄS MER