Sökning: "lieber deutsch"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lieber deutsch.

  1. 1. Landeskundliche und kulturelle Vermittlung in zwei DaF-Lehrwerken auf Anfängerstufe

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Niklas Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :deutsche Fremdsprachendidaktik; Landeskunde; Lehrwerkanalyse; Deutsch als Fremdsprache; tyska som främmande språk; tyska; läroboksanalys;

    Sammanfattning : In dieser Bachelorarbeit wird die landeskundliche und kulturelle Vermittlung zweier DaF-Lehrwerke auf Anfängerstufe analysiert, das eine, Lieber Deutsch 2.0, bilingual auf Schwedisch und Deutsch von hauptsächlich schwedischen Autor:innen geschrieben und das andere, Panorama A2, völlig auf Deutsch von deutschen Autor:innen verfasst. LÄS MER

  2. 2. Kultur - eine Lehrwerksanalyse : Wie die Lehrwerke des Schwedischen Gymnasiums sich mit dem Thema deutschsprachiger Kultur auseinandersetzen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Lena Saatkamp; [2022]
    Nyckelord :Deutsch; schwedisches Gymnasium; Lehrwerksanalyse; deutschsprachige Länder; Kultur;

    Sammanfattning : Das Ziel dieser Examensarbeit ist ausfindig zu machen, wie Kultur in dem Lehrplan des schwedischen Gymnasiums definiert wird und wie drei Lehrwerke (Lieber Deutsch 3, Ausblicke 3 und Deutsch Na klar! 3) auf dem schwedischen Gymnasium sich mit dem Thema Kultur befassen und auf den Lehrplan eingehen. Diese Examensarbeit untersucht Themen wie deutschsprachige Länder, Alltagskultur und regionale Variationen betreffend Sprache und kulturelle Phänomene. LÄS MER

  3. 3. Das Wort kenne ich! : Eine Frequenzanalyse von Vokabeln in zwei DaF-Lehrwerken für das Niveau A2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Josefine Pontén; [2019]
    Nyckelord :German as a second language; vocabulary; word frequency; didactics; teaching; Textbooks; Grundwortschatz; Deutschunterricht; Vokabeln; Wortfrequenz; Didaktik; Unterricht; Lehrwerk; Tyskundervisning; glosor; ordfrekvens; didaktik; undervisning; läromedel;

    Sammanfattning : This two-part study investigates the word frequency of a total of 1296 vocabularies presented in the textbooks Digilär Tyska 3 and Lieber Deutsch 3 2.0, which correspond to the language proficiency level A2. LÄS MER

  4. 4. Ordinlärning och multimodalitet - En socialsemiotisk och psykolingvistisk diskussion om ordkunskapsövningar utifrån en lärobok i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Wiss; Michael Scholle; [2018]
    Nyckelord :det vidgade textbegreppet; multimodalitet; ordinlärning; ordkunskap; ordkunskapsövning; psykolingvistik; semiotisk resurs; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att vi under vår VFU-tid liksom under vår tid som obehöriga lärare i tyska respektive italienska har lagt märke till att ordinlärningen utgör en stor utmaning för många elever, samt att ordförrådet ofta är begränsat när det kommer till muntliga och skriftliga framställningar, har vi i detta arbete valt att närmare granska ordkunskapsövningar i en en tysk lärobok för gymnasiebruk ämnad för steg 3, Lieber Deutsch 3/2.0. LÄS MER

  5. 5. Syntaktische Progression in dem Lehrmittel Lieber Deutsch

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Tyska

    Författare :Malin Duveblad; [2017]
    Nyckelord :Second language acquisition; Textbook research; German as a second language; Processability Theory; Developmental stages; Progression; Syntactic complexity; Transfer; Deutsch als Fremdsprache; tyska; lärobok; Lehrbuch; Tyska som främmande språk; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This bachelor thesis studies the syntactic structures in four textbooks in German as a foreign language used in the Swedish upper secondary school (the gymnasium). The aim of the study is to test whether the German syntax is presented in such a way that it becomes optimally processable for learners. LÄS MER