Sökning: "life-world-phenomenology"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet life-world-phenomenology.

  1. 1. Varför är det så svårt att lyssna? : En uppsats om elevers svårigheter med att skapa ett socialt och tryggt samspel på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hedvig Forsén; [2020]
    Nyckelord :After - school programme; relations; safety; communication; conflict management; fritidshem; relationer; trygghet; kommunikation; konflikthantering;

    Sammanfattning : The purpose of this independent work is to highlight how important it is to work with pupils' social knowledge in school. The work also aims to investigate how educators can help acting out pupils in the social interaction. LÄS MER

  2. 2. "De pratar med fröknar och blablabla" : En livsvärldsfenomenenologisk studie om barnens upplevelser av de vuxnas olika roller i förhållande till leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Skotte; Lisa Gref; [2019]
    Nyckelord :Childrens-interviews; play; teacher s involvement; forbidden plays; life-world Phenomenology; Livsvärldsfenomenologi; Barns uppfattning; lek; Barnintervjuer;

    Sammanfattning : The aim of this study was to look at the children's experience of the teacher's different rolls in relation to play. We found this subject interesting because we feel insecure about what our role is in children's play. LÄS MER

  3. 3. Intersubjektivitet och prestigelöshet, intentionalitet och oförutsägbarhet : En fenomenologisk studie av lärarstudenters upplevelse av lärarutbildares undervisning genom interkulturalitet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Lotta Björkman; [2018]
    Nyckelord :Interkulturalitet; undervisning; lärarutbildning; upplevelser; fenomenologi; relationell pedagogik; handlingsteori;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate education students’ experience of interculturality in their own intercultural teacher education at Södertörn University College. The intercultural policy of this education states that interculturality is something that the students shall learn about, for and through. LÄS MER

  4. 4. En resa du inte kan välja bort? : En studie av skolledares upplevelser och erfarenheter av förändringsprocesser

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Gunnar Holm; [2017]
    Nyckelord :experiences; change; journey of change; change processes; principals; headmaster; school development; erfarenheter; förändring; förändringsresor; förändringsprocesser; rektor; skolledare; skolutveckling; upplevelser;

    Sammanfattning : It might be assumed that principals play a critical role in school organizational change processes. Evidence that both decision makers and relevant authorities share this assumption is found in the Swedish Education Act (SFS 2010:800) as well as the objectives and guidelines set down in relevant curricula (Skolverket 2011). LÄS MER

  5. 5. Elevers olika erfarenheter kring subtraktionstecknet : En kvalitativ studie om nio elevers olika användande och förståelse av subtraktionstecknet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Isabell Jonsson; [2016]
    Nyckelord :subtraction instruction; subtraction sign; pupils’ understanding; subtraction; mathematics; subtraktionsundervisning; subtraktionstecknet; elevers förståelse; subtraktion; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nio elever i årskurs 5 erfar subtraktionstecknet. Studien kommer också presentera och synliggöra elevernas olika uppfattningar och svårigheter kring subtraktionstecknet. LÄS MER