Sökning: "likabehandlingsplan"

Visar resultat 6 - 10 av 140 uppsatser innehållade ordet likabehandlingsplan.

  1. 6. Ursäkta, vad betyder "allas lika värde"? : En kvalitativ studie om SFI-elevers erfarenheter av värdegrundsarbete i undervisningen under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Paraskevi Karapostoli; Elisabeth Holm; [2021]
    Nyckelord :likabehandlingsplan; värdegrundsarbete; svenska för invandrare; SFI; Komvux; kommunal vuxenutbildning; covid-19; covid-19-pandemi; coronapandemi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om elever inom kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (SFI) tar till sig och förstår skolans arbete med värdegrund under den rådande pandemin som har lett till att undervisningen bedrivs på distans. Studien utgår från följande frågeställningar: Vilken erfarenhet av värdegrundsarbete har elever inom SFI? Hur upplever eleverna att deras egna kulturer representeras i klassrummet? Som redskap vid datainsamlingen används en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. Fritidshemslärarens förebyggande arbete mot mobbning : En empirisk undersökning kring skolors arbete mot mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Issa Mia; Abitov Ilitalipar; [2021]
    Nyckelord :Bullying; violation; equal treatment plan; Olweus anti bullying program; Mobbning; kränkning; likabehandling; Olweus antimobbningsprogrammet.;

    Sammanfattning : Många gånger händer det att eleverna inte syns tillräckligt för fritidshemslärare, det är då det sker kränkande handlingar utförda av andra elever. Den fysiska, psykiska och dolda mobbningen går obemärkt och det drabbar inte bara den utsatte utan det drabbar hela samhället. LÄS MER

  3. 8. Begränsar förskolans regler barnets rättigheter till delaktighet och inflytande? : En kvalitativ studie som analyserar förskollärarnas erfarenheter och ledarskap i förhållande till olika styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Amina Elridi; Sanjin Dedic; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; mänskliga rättigheter; läroplansteori; pedagogiskt ledarskap; kvalitativa studier;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur förskollärare hanterar dilemman när barnets rättighet till inflytande och delaktighet hamnar i konflikt med förskolans normer kring regler och villkor. Med fokus på delaktighet och inflytande har vi genomfört en kvalitativ innehållsanalys av tre artiklar utifrån barnkonventionen. LÄS MER

  4. 9. Tillämpning av likabehandlingsplaner : Förskollärares beskrivningar och upplevelser av likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Werle; Ozan Yüsel; [2020]
    Nyckelord :likabehandlingsplaner; policyarbete; förskollärarens upplevelse; förskolan; diskriminering; trakasserier och kränkande behandling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. 5) lyfts det fram att alla barn har ett lika värde och att ingen ska behöva utsättas för kränkningar eller diskriminering. I förskolans uppdrag ingår det att förskoleverksamheten ska ha en plan mot kränkande behandling och en plan mot diskriminering och trakasserier. LÄS MER

  5. 10. Likabehandlingsplan - En chimär om allas lika värde : En kvalitativ studie om normkritiskt arbete på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Victor Olander; Åsa Sörman; [2020]
    Nyckelord :Norm critique; norms; gender; gender identity; discrimination; equal treatment; leisure center; Normkritik; normer; genus; könsidentitet; diskriminering; likabehandling; fritidshem;

    Sammanfattning : Norms are like the unwritten rules and a powerful signification when it comes to how people relate to each other.  In this research we will describe how teachers in leisure centers relate to the norms and a norm-critical statement. The purpose is to find out what the teachers thoughts are on implementing a norm-critical approach. LÄS MER