Sökning: "likheter grundskola högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden likheter grundskola högskola.

  1. 1. Likheter och skillnader i arbete med digitala verktyg på grundskola och grundsärskola i ljuset av aktuella utvecklingspedagogiska teorier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Natalia Guzowska; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; digital tools; compulsory school; compulsory school for pupils with learning disabilities; school-age educare; ICT; Digitalisering; digitala verktyg; digital teknik; grundskola; grundsärskola; fritidshem; IKT; Digitalization; digital tools; compulsory school; compulsory school for pupils with learning disabilities; school-age educare; ICT;

    Sammanfattning : Denna studie belyser likheter och skillnader i användningen av digitala verktyg på grundskola och grundsärskola. Med tanke på att dessa två olika verksamheter där både läroplan, arbetssätt samt resurser skiljer sig åt markant vill jag ta reda på vad det egentligen är som är orsaken till en obalans i arbetet med digitala verktyg samt hur stor chans till en likvärdig utbildning eleverna får utifrån deras tillhörighet till olika skolformer. LÄS MER

  2. 2. Ett betydelsefullt val : En kvalitativ studie om åtta F-3 lärares val av barnlitteratur i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joanna Persson; Hanna Sarajlic; [2019]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Skönlitteratur; Litteratur; Undervisning; F-3; Grundskola; Intervju; Lärare; Val; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta grundskolelärare i årskurserna f-3 väljer den barnlitteratur de använder i undervisningen och varför de väljer den, det vill säga syftet med valet av bok. Tidigare forskning tyder på att barnlitteratur kan bidra till kunskapsutveckling hos eleverna. LÄS MER

  3. 3. Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanja Ivic; Titti Persson; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; grundsärskolan; individintegrering; inkludering; lärmiljön;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractIvic, Sanja och Persson, Titti (2018). Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. En skola för alla : En kvalitativ studie rörande den skoldebatt som fördes inom arbetarrörelsen i Sverige på 1940-talet angående en enhetlig skola

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Helena Hellmark; [2017]
    Nyckelord :Skola; Arbetarrörelsen; Grundskolereformen 1962; Enhetlig skola;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur arbetarrörelsen[1] argumenterar för införandet av en ny grundskolereform som trädde i kraft 1962. Reformen innebar införandet av en gemensam grundskola för alla barn oavsett social och ekonomisk bakgrund. Källmaterialet består av artiklar publicerade i tidskrifterna Tiden och Fackföreningsrörelsen. LÄS MER

  5. 5. Nyfiken på engelska ord genom barnlitteratur : Hur högläsning av engelsk barnlitteratur  påverkar elevers inställning till - och deras ordförråd i - det engelska språket

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Blomberg; Linnéa Wallström; [2017]
    Nyckelord :English teaching in Sweden; linguistic self-confidence; English children´s literature; reading aloud; linguistic strategies; engelskundervisning i Sverige; språkligt självförtroende; engelsk barnlitteratur; högläsning; språkliga strategier;

    Sammanfattning : Hösten 2016 genomförde vi en studie i en svensk grundskola i en årskurs 2 med syfte att kartlägga några elevers inställning till att lära sig det engelska språket och hur den inställningen påverkades av högläsning av engelsk barnlitteratur. Syftet var också att kartlägga om högläsning påverkade elevernas passiva ordförråd samt om eleverna använde någon form av språklig strategi vid mötet av okända ord under högläsningen. LÄS MER