Sökning: "likheter inom specialpedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden likheter inom specialpedagogik.
1. Att se sig själv inifrån : bildterapi möter bildpedagogik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : I denna litteraturstudie har fem utvalda studier & avhandlingar kopplade till bildterapi presenteras och analyserats. Med en kvalitativ innehållsanalys har innehållet kondenserats och tematiserats till teman och subteman. Studiens syfte är att undersöka vilket lärande som sker hos deltagare inom bildterapi. LÄS MER
2. Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog. Teori: Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter som metodologisk ansats. Empirin tolkas utifrån hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER
3. Hur förskolans personal ser på begreppet en förskola för alla : En intervjustudie om inkludering och erfarenheter ur ett pedagogperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Förskolan i Sverige ska verka för alla barn och dess likheter och olikheter. Alla barn har rätt till att utvecklas och känna glädjen i att få lyckas. Förskolan är en social arena där mänger av människor möts oberoende av kultur eller funktion. LÄS MER
4. Hur kan läromedel inspirera och utveckla lärare och deras undervisning i matematik?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte var att utifrån en specialpedagogisk synvinkel utforska två matematikläromedel för årskurs 4, med ursprung i undervisningskulturer som till viss del skiljer sig åt. Läromed-lens teoretiska utgångspunkter studerades, samt hur olika representationsformer används och hur elever i behov av stöd och utmaningar stöttas. LÄS MER
5. Leken som en främjande faktor i arbetet med inkludering i förskolan : En studie om förskollärares, barnskötares och specialpedagogers uppfattningar om lek och inkludering
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vårt arbete är att bidra med kunskap om vilka uppfattningar specialpedagoger, förskollärare och barnskötare har om lekens betydelse för att främja inkludering av alla barn samt vilket synsätt de har på hur lärmiljön organiseras. Med kvalitativa intervjuer ville vi se hur specialpedagoger, förskollärare och barnskötare såg på lek och inkludering. LÄS MER