Sökning: "likheter och skillnader mellan den svenska och engelska skolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden likheter och skillnader mellan den svenska och engelska skolan.

  1. 1. Det otydliga religionsläraruppdraget : -   En systematisk litteraturstudie om den svenska skolans religionskunskap

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Jenny Johansson; Michaela Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Religionslärare; religionsdidaktiska utmaningar; F-3 lärare; religionskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att utifrån tidigare forskning analysera vilka didaktiska utmaningar religionslärare ställs inför i samband med stora läroplansförändringar, samt de skoldebatter som ligger till grund för dessa. Dessutom jämförs den svenska och den engelska modellen för religionsundervisning med målet att se om religionslärare i England och Sverige ställs inför samma utmaningar, eller om dessa skiljer sig åt, eftersom att den samtida religionsundervisningen är icke-konfessionell i båda länderna. LÄS MER

  2. 2. Speciallärare och förstelärare - yrkesroll, uppdrag, vetenskap och framgångsrik undervisning Special Needs Education Teachers and Lead Teachers - Profession, assignment, science and successful teaching

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärande och samhälle

    Författare :Pernilla Tonning; [2015]
    Nyckelord :Speciallärare; Förstelärare; Framgångsrik undervisning; Forskning och beprövad erfarenhet; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Pernilla Tonning (2015). Speciallärare och förstelärare – yrkesroll, uppdrag, vetenskap och framgångsrik undervisning (Special Needs Education Teachers and Lead Teachers – profession, assignment, science and successful teaching). LÄS MER

  3. 3. Engelskinlärning i förskolan och grundskolans tidiga år : En kvalitativ studie om lärarnas uppfattningar om tidig engelskinlärning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Helené Bard; [2014]
    Nyckelord :Tidig engelskinlärning; Grundskola; Engelska; Andraspråksinlärning; Språkutveckling; Tidig engelskinlärning; EFS- klassrum; Lärarutbildning; Mångkulturell skola;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka lärarnas uppfattning om betydelsen av tidig engelskinlärning i förskola och skola. Lärarnas utmaningar med att ta vara på de ungas kontakt med engelska via fritiden och bygga på denna i undervisningen. Vidare lärarnas utmaningar med flerspråkiga elever. LÄS MER

  4. 4. Lärare om autentiskt material i språkundervisning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ingrid Liljekvist; [2007]
    Nyckelord :autentiskt material; språkundervisning; attitydund;

    Sammanfattning : SammanfattningVi ville ta reda på hur yrkesverksamma språklärare ställer sig till att arbeta med autentiskt material. I denattitydundersökning som vi genomförde bland lärare som arbetar med autentiskt material i språkundervisningutgick vi ifrån följande frågeställningar: Hur motiverar språklärare sitt användande av autentiskt material iundervisningen? Ser lärarna några nackdelar eller svårigheter med autentiskt material i språkundervisningen?Hur ser lärarna på arbetet med autentiskt material i relation till styrdokumenten?Vi intervjuade fem gymnasielärare och två högstadielärare, som undervisar i svenska som andraspråk, engelskaoch spanska. LÄS MER

  5. 5. IT i skolan : en studie av hur datorer används i skolan

    L2-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Dimitrios Niotis; [2007]
    Nyckelord :IT; skola;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur datorerna som finns i skolan används. * Kan man se några tydliga skillnader mellan en innerstadsskola och en förortsskola? * Hur ser elevernas datavanor ut? Metod Min uppsats är en kvantitativ studie. LÄS MER