Sökning: "likheter och skillnader mellan den svenska och engelska skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden likheter och skillnader mellan den svenska och engelska skolan.
1. Skolprestationer och Uppväxtvillkor i Sverige och Thailand : En Comparative Study Through the Lens of Maslow's Hierarchy of Needs
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I den här studien undersöktes om det finns sammanband mellan studieresultat och uppväxtvillkor i två länder med olika kulturer. Uppväxtvillkoren representerades av Maslows behovstrappa som genom fem olika kategorier förklarar mänskliga behov. LÄS MER
2. Det otydliga religionsläraruppdraget : - En systematisk litteraturstudie om den svenska skolans religionskunskap
L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att utifrån tidigare forskning analysera vilka didaktiska utmaningar religionslärare ställs inför i samband med stora läroplansförändringar, samt de skoldebatter som ligger till grund för dessa. Dessutom jämförs den svenska och den engelska modellen för religionsundervisning med målet att se om religionslärare i England och Sverige ställs inför samma utmaningar, eller om dessa skiljer sig åt, eftersom att den samtida religionsundervisningen är icke-konfessionell i båda länderna. LÄS MER
3. Speciallärare och förstelärare - yrkesroll, uppdrag, vetenskap och framgångsrik undervisning Special Needs Education Teachers and Lead Teachers - Profession, assignment, science and successful teaching
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Pernilla Tonning (2015). Speciallärare och förstelärare – yrkesroll, uppdrag, vetenskap och framgångsrik undervisning (Special Needs Education Teachers and Lead Teachers – profession, assignment, science and successful teaching). LÄS MER
4. Engelskinlärning i förskolan och grundskolans tidiga år : En kvalitativ studie om lärarnas uppfattningar om tidig engelskinlärning
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka lärarnas uppfattning om betydelsen av tidig engelskinlärning i förskola och skola. Lärarnas utmaningar med att ta vara på de ungas kontakt med engelska via fritiden och bygga på denna i undervisningen. Vidare lärarnas utmaningar med flerspråkiga elever. LÄS MER
5. Lärare om autentiskt material i språkundervisning
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SammanfattningVi ville ta reda på hur yrkesverksamma språklärare ställer sig till att arbeta med autentiskt material. I denattitydundersökning som vi genomförde bland lärare som arbetar med autentiskt material i språkundervisningutgick vi ifrån följande frågeställningar: Hur motiverar språklärare sitt användande av autentiskt material iundervisningen? Ser lärarna några nackdelar eller svårigheter med autentiskt material i språkundervisningen?Hur ser lärarna på arbetet med autentiskt material i relation till styrdokumenten?Vi intervjuade fem gymnasielärare och två högstadielärare, som undervisar i svenska som andraspråk, engelskaoch spanska. LÄS MER