Sökning: "likheter och skillnader mellan waldorf och reggio emilia"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden likheter och skillnader mellan waldorf och reggio emilia.

  1. 1. Arkitektur och pedagogik : en historisk och samtida studie över arkitekturens pedagogiska betydelse

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alfred Olsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay studies the relationship between architecture and pedagogy. More precisely, it focuses on how architects pedagogical ideas influence the way they plan and design a school. Their thoughts have been read through three older pedagogical thinkers and the Design theo-retical perspective. LÄS MER

  2. 2. Bild och skapande i förskolan : Pedagogers tankar om bild och skapande inom inriktningarna Montessori, Reggio Emilia och Waldorf

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Almström; Rosmarie Hallman; [2015]
    Nyckelord :Utveckling; pedagogik; estetisk verksamhet;

    Sammanfattning : Från att det bara funnits en ”traditionell” pedagogisk barnsyn finns det idag flera olika pedagogiska profiler, exempelvis Waldorfpedagogik, Montessoripedagogik och Reggio Emiliapedagogik. Vi har i vår studie valt att undersöka dessa pedagogiska verksamheter gällande deras arbete med bild och skapande. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivinlärning i Waldorf-, Montessori- och Reggio Emiliapedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lena Lindros; Cecilia Olsson; Semira Mesic; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; Waldorf; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att göra en jämförande undersökning om vilka likheter och skillnader det finns när det gäller läs- och skrivinlärningen mellan Waldorfskolans-, Reggio Emiliaskolans- och Montessoriskolans pedagogik. I vår empiriska undersökning använder vi oss av de kvalitativa undersökningsmetoderna, observation och intervju för att ta reda på hur verksamma pedagoger i skolans lägre åldrar arbetar med läs- och skrivinlärningen på de olika skolorna. LÄS MER

  4. 4. Psykisk och fysisk miljö - En jämförelse mellan Reggio Emilia-, Montessori- och Waldorfförskolor i Sverige.

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Dahl; Malin Karlsson; Karin Niklasson; [2009]
    Nyckelord :Barnsyn; milj;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Dagligen då barn kommer till förskolan sker mängder med olika möten, möten med andra barn ochvuxna. Men det sker även ett möte med en förskolemiljö, både en utomhus- och inomhusmiljö. LÄS MER