Sökning: "likvärdig undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 273 uppsatser innehållade orden likvärdig undervisning.

  1. 1. Universitetsstudier med dyslexi: erfarna universitetslärares perspektiv på undervisning och stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Aurela Balaj; Sara Garib; [2021-08-10]
    Nyckelord :Dyslexi; Högre utbildning; Undervisning; Stöd; Tematisk analys; Dyslexia; Higher Education; Teaching; Support; Thematic analysis;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to find out how university teachers' reason and act regarding adjustments and support for students with dyslexia. A qualitative method was used and data were collected via semi-structured interviews with seven university teachers at various universities and institutions in Sweden. LÄS MER

  2. 2. "Styrdokumenten är för 'luddiga' för att uppnå en likvärdig bedömning" : En kvalitativ studie om hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med en likvärdig bedömning i rörelse till musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Björn Kullberg; [2021]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; likvärdig undervisning; värdeord; rörelse till musik samt dans; läroplansteori; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse hur lärare i ämnet idrott och hälsa på grundskolan arbetar för att uppnå en likvärdig bedömning i området rörelse till musik. Målet var också att se vad lärarna anser är likvärdig bedömning och hur de tolkar värdeorden i området. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om läsförståelse och läsförståelseundervisning i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Wixtröm; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading aloud; text talk; equitable teaching.; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; högläsning; textsamtal; likvärdig undervisning.;

    Sammanfattning : Läsförståelse är en komplex färdighet beroende av flera samspelande förmågor. Lärares uppfattningar om hur läsförståelseundervisning kan utformas i praktiken i relation till elevers olika utvecklingsstadier är en avgörande faktor för elevers läsförståelseutveckling (Jönsson, 2007). LÄS MER

  4. 4. Ämneslitteracitet : - nyckeln till likvärdig kunskapsutveckling i samhällskunskapsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Borgström; Josefin Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Andraspråksinlärare; likvärdighet; Samhällskunskap; språk-och kunskapsutveckling; ämneslitteracitet och ämnesspråk;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att ge förslag till definition av samhällskunskaplig ämneslitteracitet för att kunna belysa ämnets språkliga aspekter ur ett didaktiskt forskningsperspektiv. Översikten åsyftar således att besvara frågeställningen: Vad kan begreppet ämneslitteracitet tänkas innebära i en samhällskunskaplig ämneskontext?  Metoden har till största del bestått av litteratursökning i relevanta databaser såsom ERIC och SwePub. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av nyanlända elever i svensk skola : en kvalitativ studie med fokus på lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonas Hammarström; Jakob Ilboga Östberg; [2021]
    Nyckelord :inkludering; integrerning; exkludering; segregering; nyanlända elever; förberedelseklass;

    Sammanfattning : Hur mottagandet och undervisningen av nyanlända elever i skolan bör ske har länge varit ett omdebatterat ämne. Undervisning genom förberedelseklasser och direktplacering i ordinarie klass är två modeller för hur undervisningen av nyanlända elever brukar ske i de svenska grundskolorna. LÄS MER