Sökning: "likvärdiga betyg"

Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade orden likvärdiga betyg.

  1. 21. (O)lika för alla : En undersökning om likvärdigheten i bedömningen av det nationella provets skriftliga del i engelska 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Lagerstedt; [2017]
    Nyckelord :Engelska; likvärdighet; validitet och reliabilitet; nationella prov; formativ och summativ bedömning; bedömning för lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ur ett likvärdighetsperspektiv undersöka den summativa bedömningen av det nationella provets skriftliga delprov i engelska 6. Fem lärare med olika lång erfarenhet av undervisning och bedömning i engelska har fått ge ett betyg på samma fem elevtexter. LÄS MER

  2. 22. Likvärdiga​ ​betyg?​ ​En​ ​studie​ ​om​ ​tolkningen​ ​av​ ​ett kunskapskrav​ ​i​ ​Företagsekonomi​ ​på​ ​gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Ström; [2017]
    Nyckelord :knowledge requirements; assessment; grading systems; Business​ ​economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att illustrera och skapa en viss förståelse för hur lärare tolkar ett kunskapskrav och hur det kan skilja sig åt lärare emellan. Jag kommer också göra en tolkning av anledningarna till att det kan skilja sig åt. LÄS MER

  3. 23. Likvärdig bedömning av nationella prov i svenska för årskurs 6

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Kristina Wikberg; [2017]
    Nyckelord :assessment; inter-rater reliability; national test; bedömning; interbedömarreliabilitet; nationella prov;

    Sammanfattning : Alla elever i svensk grundskola har rätt till utbildning på lika villkor och det innebär att deras prestationer bör bli bedömda på ett likvärdigt sätt oavsett sociala, ekonomiska eller geografiska förhållanden. Ett försök att uppnå likvärdiga, rättvisa och jämförbara betyg är att använda nationella prov och det överordnade syftet i föreliggande uppsats är bidra med kunskap om det nationella provet i svenska för årskurs 6 ur ett reliabilitetsperspektiv. LÄS MER

  4. 24. Likvärdighet i grundskolan : En kvantitativ studie om Uppsala grundskolors sammansättning och slutbetyg

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Elin Andersson; [2017]
    Nyckelord :likvärdig utbildning; skolval; betyg; segregation; Uppsala;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolan ska erbjuda en likvärdig utbildning till alla elever. Under 2000-talet har stora skillnader vuxit fram mellan grundskolorna i Sverige. Enligt forskningen har grundskolornas elevsammansättningar har blivit allt mer homogena efter elevernas bakgrunder. LÄS MER

  5. 25. Hur ser de svenska som andraspråkstexter ut som får A eller E i betyg? : En jämförande och kvantitativ textlingvistisk studie av nationella provtexter från grundskolan årskurs 9

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Katarina Jadinge; [2016]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; kvantitativ; textlingvistik; nationella prov; bedömning; årskurs 9; kön; texttyp; betyg;

    Sammanfattning : I det svenska skolväsendet finns två likvärdiga svenskämnen i form av dels svenska och dels svenska som andraspråk. I grundskolans sista årskurs måste samtliga elever delta i ett nationellt prov. LÄS MER