Sökning: "likvärdigt arbete"

Visar resultat 16 - 20 av 151 uppsatser innehållade orden likvärdigt arbete.

  1. 16. Texter i digitala miljöer : En kvalitativ intervjustudie om svensklärares perspektiv på kursplanens formulering texter i digitala miljöer i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :The Swedish subject; digital environments; texts; multimodality; Swedish teacher; Svenskämnet; digitala miljöer; text; multimodalitet; svensklärare;

    Sammanfattning : Texter i digitala miljöer är en formulering som framkommer i kursplanen för svenskämnet. Formuleringen kan innefatta många olika slags texter och det är därför möjligt att formuleringen tolkas olika av lärare. LÄS MER

  2. 17. Modersmål – synligt eller osynligt i förskolan? : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barns olika modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amra Avdic; Åsa Björn; [2022]
    Nyckelord :Modersmål; förskollärare; förutsättningar; arbetssätt; semistrukturerad intervju; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Det svenska samhället har förändrats och blivit alltmer mångkulturellt, vilket har haft en inverkan på förskolans verksamhet där det ställs nya och högre krav eftersom de barn som vistas där kan ha ett annat modersmål än svenska. Idag har vart fjärde barn som vistas på förskolan ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  3. 18. Skolkuratorers upplevelser av att vara ett stöd för barn som upplevt våld i hemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Rebecca Jozic; Madeleine Ytterstedt; [2022]
    Nyckelord :Våld i hemmet; våld i nära relation; skolkurator; skolkuratorers perspektiv; barns utsatthet; delaktighet ;

    Sammanfattning : Barn som upplever våld i hemmet ses som ett samhällsproblem då det kan leda till negativa konsekvenser för både individ och samhälle. Det uppges finnas ett stort mörkertal kring barn som utsätts för våld i hemmet. LÄS MER

  4. 19. “Jag har mina svårigheter men har ändå rätt att leva mitt liv som jag vill leva” : - En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares roll i övergångsarbetet inom gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sofia Carnehult Pettersson; Ellinor Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; samhällsdeltagande; samverkan; studie- och yrkesvägledning; övergångsarbete;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kvalitativ intervjustudie baserad på intervjuer genomförda med åtta SYV vilka arbetar på gymnasiesärskolor runt om i Sverige. Ämnesvalet grundar sig i vetskapen att särskoleelevers framtida samhällsdeltagande är beroende av gymnasiesärskolans övergångs­arbete samt en önskan om att få fördjupad förståelse för denna arbetsprocess och dess förutsättningar. LÄS MER

  5. 20. Att utveckla läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om läsförståelse och läsförståelseundervisning i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Wixtröm; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading aloud; text talk; equitable teaching.; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; högläsning; textsamtal; likvärdig undervisning.;

    Sammanfattning : Läsförståelse är en komplex färdighet beroende av flera samspelande förmågor. Lärares uppfattningar om hur läsförståelseundervisning kan utformas i praktiken i relation till elevers olika utvecklingsstadier är en avgörande faktor för elevers läsförståelseutveckling (Jönsson, 2007). LÄS MER