Sökning: "likvärdig utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden likvärdig utbildning.
1. Ska vi sluta ha roligt nu? : Policyimplementering av jämställdhetsdokument i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Regeringen stärkte i början av tvåtusentalet arbetet med jämställdhet genom att införa strategin jämställdhetsintegrering i alla politikområden vilket även är metoden som ska ligga till grund för skolans jämställdhetsarbete. Syftet med studien är att utifrån gymnasielärares perspektiv undersöka hur styrdokument såsom skollagen och läroplanen påverkar lärares jämställdhetsarbete i gymnasieskolan. LÄS MER
2. Waldorfpedagogik i vår tid : En studie om möjligheter och utmaningar att förmedla Waldorfpedagogik utifrån riktlinjer och krav i förskolans styrdokument
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Waldorfförskollärare förmedlar Waldorfpedagogik i praktiken utifrån de riktlinjer och krav som formuleras i förskolans styrdokument. Utifrån studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: Inom vilka områden bedömer Waldorfförskollärare att det är utmanande att leva upp till läroplansmålen? Inom vilka områden ser Waldorfförskollärare att läroplanen är en tillgång som öppnar upp för möjligheter i verksamheten? Studien tar utgångspunkt i läroplansteorin, vilken inte betraktas som en enstaka teori utan snarare som ett forskningsfält inom området läroplaner och undervisning. LÄS MER
3. En litteraturstudie om språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskap på högstadie- och gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att bidra till den kunskap som finns för hur skolan kan utforma en undervisning i de naturvetenskapliga ämnena som integrerar språk i ämnesundervisning på högstadie- och gymnasienivå. Internationell forskning har analyserats tematiskt varpå tre teman framkommit: 1) Vikten av en språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskapliga ämnen, 2) Språk- och kunskapsutvecklande undervisningsstrategier och metoder, och 3) Naturvetenskapslärares attityder till språk- och kunskapsutvecklande undervisning, och dess inverkan på förutsättningarna för lärande. LÄS MER
4. Barns väg till en adekvat digital kompetens : Förskollärarnas konstruktioner av den digitala undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Regeringen har tagit fram en digitaliseringsstrategi med syfte att utveckla den digitala undervisningen i förskolan och reducera den rådande digitala klyftan i samhället. Det framgår att förskolan är en viktig utgångspunkt för barns adekvata digitala kompetens. LÄS MER
5. "Hjälp, alla killar i min klass porrsurfar!" : En kvalitativ studie om skolkuratorers attityd till och bemötande av ämnet pornografi i elevsamtal
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur svenska skolkuratorers praktiska arbete med och bemötande av elevers konsumtion av pornografi utformas utifrån skolkuratorernas attityd till pornografi, samt deras tolkning av Skolverkets och Socialstyrelsens riktlinjer. Studien kommer att undersöka hur svenska skolkuratorer ställer sig till frågan om pornografins påverkan på elever i årskurs 4–9 samt utformningen av skolkuratorers arbete utifrån riktlinjer och hur dessa kan användas som hjälp i bemötandet av elever kopplat till ämnet pornografi. LÄS MER