Sökning: "lila"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade ordet lila.

  1. 1. Snö, blod och körsbärsblommor: Lexikografisk behandling och språkbrukares beskrivning av färger i svenska språket

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Susanna Andersson; [2023-02-10]
    Nyckelord :lexikografi; prototypteori; semantisk kategorisering; lexikala prototyper; Svensk ordbok; grundläggande färgtermer; färger;

    Sammanfattning : I denna masteruppsats undersöks hur färger kan förklaras med ord. Med utgångspunkt i teoretisk lexikografi analyseras definitioner av elva färgbeteckningar – SVART, VIT, RÖD, GUL, GRÖN, BLÅ, BRUN, ORANGE, ROSA, LILA och GRÅ – i Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (SO 2021). LÄS MER

  2. 2. Undersökning av visuell kommunikation om typ 2-diabetes och en designlösning för att främja hälsa och förebygga livsstilssjukdomar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Katarina Dzanan; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; retorisk analys; informantintervju; typ 2-diabetes; visuell kampanj.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Typ 2-diabetes är en kronisk folksjukdom. Sedan 1980-talet har antalet drabbade individer fyrdubblats globalt. Trenden förväntas fortsätta, även i Sverige. Tidigare studier har visat att visuell kommunkation och visuella kampanjer som lyfter sjukdomen kan öka människors förståelse för sjukdomen. LÄS MER

  3. 3. An Empirical Study on Software Modeling Curricula

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Redion Lila; Alban Delishi; [2022]
    Nyckelord :software modeling; software engineering; metamodel; survey; modeling tools; modeling languages;

    Sammanfattning : Background: Software Engineering is a high-demand field constantly changing with new languages, tools, and frameworks. The use of software modeling in Software Engineering is essential for solving complex problems since it helps the developer understand abstraction and develop high-level code. LÄS MER

  4. 4. Rätt mättnad ger en lättnad : En kvalitativ studie om hur färgmättnad påverkar svenska konsumenters associationer och känslor avseende varumärkeslogotyper

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Adna Agovic; Marcus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Color saturation; Low saturation; High saturation; Emotions; Association; Brand logo; Färgmättnad; Låg mättnad; Hög mättnad; Känslor; Association; Varumärkeslogotyp;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att globala företag kan specificera en varumärkesstrategi för att förmedla rätt bild till konsumenterna över olika kulturer. Därmed kan globala företag som befinner sig på den svenska marknaden upprätthålla rätt strategi avseende färgmättnad i dess varumärkeslogotyper för att uttrycka rätt bild hos de svenska konsumenterna. LÄS MER

  5. 5. VIKTEN AV EN FÄRGSTARK PERSONLIGHET : Varumärkespersonligheter, färg och visuella symboler inom credence-tjänster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Mattias Arusell; Nina Olsson; [2021]
    Nyckelord :Varumärkespersonlighet; visuella symboler; credence-tjänster;

    Sammanfattning : Konkurrensen mellan företag blir allt hårdare i dagens samhälle och därav är det är viktigt för företag att utveckla konkurrenskraftiga varumärken med en tydlig inriktning. En strategi för att differentiera sitt varumärke är att utveckla en passande varumärkespersonlighet, vilket definierats är en uppsättning mänskliga egenskaper som förknippas med varumärket. LÄS MER