Sökning: "lindrig intellektuell funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden lindrig intellektuell funktionsnedsättning.

  1. 1. Arbetsförmedlingens webbplats : Tillgänglighet för alla

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Martin Hultbäck; [2024]
    Nyckelord :Tillgänglighet; användarvänlighet; lindrig intellektuell funktionsnedsättning; användbarhet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka tillgängligheten av Arbetsförmedlingens webbplats, specifikt för personer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Studien syftar till att förstå vilka faktorer som påverkar denna grupp när de använder webbplatsen. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsutveckling i den anpassade grundskolan : En kvalitativ studie av tio lärares arbete med kunskapsutveckling och samverkan mellan skolformerna för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Jirsjö; Caroline Lindgren Snövall; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; kunskapsutveckling; lindrig IF; samverkan; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det har skett en ökning av antalet elever i den anpassade grundskolan där elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning (IF) står för den största ökningen. Studiens syfte var att undersöka och ge exempel på hur lärare i den anpassade grundskolan arbetar med kunskapsutveckling för elever med lindrig IF, samt hur samverkan med grundskolan kan se ut gällande dessa elevers möjligheter till deltagande i klassrumsundervisning. LÄS MER

  3. 3. En nationell undersökning om arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiesärskolan : Synen på arbetsplatsförlagt lärande och dess betydelse för elever som läser ett nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Gustafsson; Sjölie Eivor; [2022]
    Nyckelord :Workplace-based learning; wbl; upper secondary special school; intellectual disability; mild developmental disorder; employability.; Arbetsplatsförlagt lärande; APL; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; lindrig utvecklingsstörning; anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to illustrate how Work-based Learning (WBL) is handled in Special Education High Schools. With this purpose in mind, four questions have been formulated and they focus on what proportion of the total amount of high school students in the Special Education High School National Program who is completing their WBL according to governmental regulations, what challenges the WBL managers experience in working with WBL, what reasons the WBL managers see as decisive for students not completing their WBL and what benefits the WBL managers see with WBL. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattning om att undervisa elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning i förskoleklass och i grundskolan år 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonas Schyllert; Petra Yousefi; [2021]
    Nyckelord :inkludering av elever med intellektuell funktionsnedsättning; lärares attityder; lärarens kunskap; relationellt och kategoriskt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lärares föreställningar om undervisning av elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning i förskoleklass och i år 7-9. I vår strävan efter att förstå och studera föreställningar har vi valt en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. SÅ HÄR VILL JAG HA DET : Erfarenheter och önskemål från personer med intellektuell funktionsnedsättning kring kallelser och information

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Eirin Svanberg; Kydd Magdalena; [2021]
    Nyckelord :Keywords: letter of invitation; information; alternative complementary communication; intellectual disability; participation.; kallelsebrev; information; alternativ kompletterande kommunikation; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Introduktion: Information, förberedelse, trygghet och möjlighet till delaktighet i kontakt med hälso- och sjukvården är en rättighet enligt lag. För personer med intellektuell funktionsnedsättning tillgodoses inte detta till fullo och deras upplevelser av hälso- och sjukvårdsbesök är oftare negativa enligt tidigare forskning. LÄS MER