Sökning: "linguistic awareness"

Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden linguistic awareness.

  1. 1. Digitala verktyg till flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn med hjälp av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hayfaa Bakerjan; [2024]
    Nyckelord :Language development; preschool; digital tools; multilingual children; sociocultural perspective.; Språkutveckling; förskola; digitala verktyg; flerspråkiga barn; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling genom användning av digitala verktyg. Genom observationer på en flerspråkig förskola i Sverige, med deltagande från flera avdelningar med förskollärare och barnskötare, transkriberades data för tematisk analys med tillämpning av ett sociokulturellt perspektiv för observationsanalys. LÄS MER

  2. 2. Global Connection Chronicles: Building Bridges, Not Walls. - Exploring Business Sweden's Dynamic International Relationships in The African Market in terms of Trust, Commitment, Communication, and Culture.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Dalia Adawi; Diana Kebedom; [2023-09-07]
    Nyckelord :International business relationship; Trust; Commitment; Communication; Creating -; Developing -; and Dissolving B2B relationships; Multicultural Business; Business Sweden; South Africa; Kenya;

    Sammanfattning : As the world continues to globalize at a fast pace, the trust, commitment, and communication that are the foundations of successful business-to-business (B2B) relationships may change. Especially in today's world of competing worldviews and increasing intergroup tensions, how do businesses strike this fine balance? Globalization accelerates and changes commercial ties, overlapping linguistic and cultural barriers, social tradition, etc. LÄS MER

  3. 3. INCLUSIÓN Y NORMATIVA Un análisis de discurso de los intentos de diversas instituciones argentinas para regular el uso del lenguaje inclusivo

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Johanna Gunnarsson; [2023-06-15]
    Nyckelord :Spanska; lenguaje no binario; género; ideología lingüística; análisis crítico del discurso; cambios lingüísticos; non-binary language; gender; linguistic ideology; critical discourse analysis; linguistic changes;

    Sammanfattning : En las últimas décadas han acontecido diversos cambios socioculturales que buscan revalorizar la percepción individual que las personas tienen sobre sí mismas en cuanto a su género. Paralelamente, en el campo lingüístico, la lengua española ha visto el desarrollo del lenguaje inclusivo como alternativa a las estructuras binarias de la lengua, y las instituciones oficiales y educativas se preguntan cómo relacionarse con él en la enseñanza y en sus comunicaciones oficiales. LÄS MER

  4. 4. Språkliga uttryck i en digital miljö : En jämförande tematisk analys av språkliga uttryck på Facebook och Tiktok

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Wilma Wenåker; Emma Wilkenson; [2023]
    Nyckelord :platform vernacular; social media; linguistic expressions; plattformsdialekter; sociala medier; språkliga uttryck;

    Sammanfattning : Tillväxten av sociala medier är väletablerad, idag kommunicerar vi inte bara ansikte mot ansikte, utan även via våra sociala medier. Målet med studien är att öka förståelsen för hur interaktion i kommentarsfält kan skilja sig åt mellan två plattformar kan kunskapen om plattformsdialekter öka. LÄS MER

  5. 5. "I immediately think about philosophy" : A study of learners' attitudes toward English poetry in the EFL classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :second language learning; English foreign language; literature; poetry; attitudes; motivation; learner perspective; Swedish upper secondary school; Sweden;

    Sammanfattning : Poetry has great potential benefits for second language (L2) classrooms as a source for increasing language awareness and linguistic structures different from the rules learners may be taught in class. This potential of poetry and methods for teaching poetry is relatively well researched, while the learner perspective has received comparatively little attention. LÄS MER