Sökning: "linguistically based analysis"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden linguistically based analysis.

  1. 1. Alla barns rätt att nå en högre språklig nivå. : En kvalitativ studie om hur varje barns språkutveckling kan utvecklas genom högläsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jennie Nilsson; Malin Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; language development; preschool; preschool teacher; sociocultural perspective; zone of proximal development; Högläsning; språkutveckling; förskola; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how preschool teachers work to develop each child's language development in reading aloud situations. Based on the purpose, the following questions were formulated: In what ways do preschool teachers challenge each child individually in their language development in read-aloud situations? and Which factors do the preschool teachers describe as decisive for how the adaptations look in reading aloud situations? To answer the questions, a qualitative method was used in the form of video observations and semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelser av stöd från sjuksköterskan vid diabetes mellitus typ 2 : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elin Andersson; Carolina Härnehed; [2023]
    Nyckelord :Diabetes mellitus type 2; experience; information; nurse; support; Diabetes mellitus typ 2; information; sjuksköterska; stöd; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes mellitus typ 2 är en kronisk sjukdom som främst drabbar äldre människor men som numera kryper neråt i åldrarna. I samband med sjukdomen är kroppens förmåga att producera insulin nedsatt. Diabetes mellitus typ 2 kräver livsstilsanpassningar och stöd från sjuksköterskan för att hantera sjukdomen. LÄS MER

  3. 3. Artificiellt Intelligent Undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; [2023]
    Nyckelord :AI in education; Artificial intelligence; Didactics; Social science; Civics; High school; K4; Gymnasium; Phenomenology; Technology; Digital; Civics studies; AI; ED; Artificiell intelligens; Didaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap; Gymnasiet; Fenomenologi; Teknologi; Digitalisering; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER

  4. 4. Multimodala resurser för meningsskapande : En studie av lärarkognition i språkligt heterogena klassrum

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kristina Aldén; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; meningsskapande; lärarkognition; uppfattningar; språkligt heterogena klass-rum; lärandemöjligheter; delaktighet; explicit meningsskapande; implicit meningsskapande; stöttning; språk- och kunskapsutvecklande arbete; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : On the foundation of Multiliteracies presented by The New London Group (Cazden m.fl.1996) that calls for recognising students’ multilingualism and multimodality, this study seeks to explore what beliefs in-service teachers in linguistically diverse classrooms express about usage of multimodal resources for meaning making. LÄS MER

  5. 5. Modality in Spiritual Literature : A Corpus Aided Discourse Study on Sadhguru and Eckhart Tolle

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :SHOWMIK JOY BHOWMIK; [2022]
    Nyckelord :Spirituality; mystics; modality; modal shading; epistemic; deontic; bigrams; CADS;

    Sammanfattning : This study investigates and discusses how two spiritual teachers from different parts of the world interact with their devotees, what the probable impacts of their interaction are, and whether they speak similarly or differently based on the use of modal auxiliary verbs and pronouns. Linguistically speaking, the mystics mostly have to address their audience/readers in a particular manner with expressions which represent certainty, possibility, obligation and so on; thus, a study of such is necessary and modal auxiliary verbs represent such expressions. LÄS MER