Sökning: "lingvistik språkinlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden lingvistik språkinlärning.
1. Word-form recognition in 6-month-olds? Using event-related potentials to study the influence of infant-directed speech
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : By 4.5 months infants listen longer to their names compared to matched foils, which is the earliest empirically demonstrated sign of word-form recognition. This ability develops gradually in the first year of life and becomes increasingly advanced. LÄS MER
2. Vilka språkliga svårigheter förekommer hos svenskaandraspråksinlärare med bosniska som modersmål?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : I denna kontrastiva studie undersöks språkliga svårigheter som förekommer hos svenska andraspråksinlärare som har bosniska som modersmål. Syftet med denna studie är att få en tydlig inblick i vilka moment som bosniska modersmålstalare upplever som svåra i svenskan och vad den underliggande orsaken till detta är. LÄS MER
3. Relation between vowel hypo-/hyperarticulation and vocal affect in Swedish infant directed speech
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Vowel hyperarticulation and hyper affect are two characteristics of infant-directed speech (IDS), reported in several studies. Vowel hyperarticulation has been suggested to be a way in which adults subconsciously facilitate infants’ language acquisition, but it has also been argued to be the acoustic by-product of an affective speaking style. LÄS MER
4. Vilka språkliga svårigheter förekommer hos svenska andraspråksinlärare med bosniska som modersmål?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : denna kontrastiva studie undersöks språkliga svårigheter som förekommer hos svenska andraspråksinlärare som har bosniska som modersmål. Syftet med denna studie är att få en tydlig inblick i vilka moment som bosniska modersmålstalare upplever som svåra i svenskan och vad den underliggande orsaken till detta är. LÄS MER
5. Sound symbolism in Swedish child-directed speech : A longitudinal study of lexical iconicity
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : In this thesis, the usage of iconic expressions, or sound symbolic expressions, is investigated in Swedish child-directed speech during the first two years of life. Furthermore, it is explored whether there is an effect of the usage of sound symbolism on productive vocabulary at 2;0 years. LÄS MER