Sökning: "lingvistiska landskap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden lingvistiska landskap.

  1. 1. Visuella tecken på finska och svenska i en tvåspråkig skolas lingvistiska landskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Essi Hentilä; [2023]
    Nyckelord :Bilingualism; Finnish; linguistic schoolscapes; power relations; Swedish; visual ethnography; Kaksikielistys; kielelliset koulumaisemat; ruotsi; suomi; valtasuhteet; visuaalinen etnografia; Finska; lingvistiska skollandskap; maktförhållanden; svenska; tvåspråkighet; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på tvåspråkighetens existens i en unik tvåspråkig högstadieskola för att dra slutsatser om språkliga normer och maktförhållanden mellan de två språken, svenska och finska på den aktuella skolan. Den aktuella skolan ligger vid gränsen mellan två nationer och denna studie bidrar även till att dokumentera den unika skolans tvåspråkiga miljö då skolsamarbetet mellan gränskommunerna är på väg att upphöra. LÄS MER

  2. 2. Språk lever i alla rum : en visuell etnografisk studie utifrån en skolas lingvistiska landskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Josefine Inga; [2021]
    Nyckelord :Linguistic landscapes; multilingualism; pupils F-3; school environment; visual ethnography.; Elever F-3; flerspråkighet; lingvistiska landskap; skolmiljö; visuell etnografi.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar mot att få ytterligare kunskap om lingvistiska landskap i en skolas miljö genom att undersöka hur flerspråkighet gestaltas i fysiska miljöer. Undersökningen har gjorts i en skola i norra Sverige och byggs upp av det sociokulturella perspektivets föreställning om språkets betydelse gällande elevers individ- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Språket på väggarna : En etnografiskt inspirerad studie av hur flerspråkighet synliggörs i en skolas lingvistiska landskap

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Andreas Nuottaniemi; [2018]
    Nyckelord :Lingvistiskt landskap; translanguaging; geosemiotik; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken mån och hur flerspråkighet synliggörs i en skolas lingvistiska landskap. Detta görs utifrån följande frågeställningar: (1) Vilka språk finns representerade i skolans lingvistiska landskap och hur reflekterar de elevernas språkliga resurser? (2) I vilken mån framställs flerspråkighet som en resurs i det lingvistiska landskapet? (3) På vilket sätt kan det lingvistiska landskapet bidra till (re)produktionen av ideologier förknippade med språk i skolan? Flerspråkighet tolkas i uppsatsen utifrån ett translanguaging-perspektiv, där språkförmågan hos individen ses som en sammanhållen, flytande kompetens. LÄS MER

  4. 4. Det lingvistiska landskapet i Göteborgs turistkärna. Från Domkyrkan till Kungsportsplatsen och från Saluhallen till Brunnsparken

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elias Beloukas; [2016-07-12]
    Nyckelord :Lingvistiskt landskap; top-down; bottom-up; engelsk påverkan;

    Sammanfattning : Studier av ett lingvistiskt landskap är, framförallt i Skandinavien, något relativt nytt. Genom att fotografera skyltningen i ett av Göteborgs mest besökta områden, har material samlats in för att på så sätt kunna kartlägga områdets karaktär. LÄS MER

  5. 5. Den som inte syns finns inte. En undersökning av hur flerspråkigheten inkluderas och synliggörs i en skolas språkliga landskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Linda Nilsson; [2016-07-07]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkliga landskap; skola; språkpolicy;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att kartlägga en svensk gymnasieskolas språkliga landskap för att därigenom få en tydligare bild av vilka språk, och i vilken omfattning, eleverna möter dessa där. Utifrån kartläggningen undersöks sedan vilka språkliga maktförhållanden som ryms i den språkliga diskursen. LÄS MER