Sökning: "linjär musik"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden linjär musik.

  1. 6. ”Ett, två, tre, fyra” - en analyserande studie i musikundervisning och musikteknik i förskolan ur ett posthumanistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Gunneberg; Jonatan Malmberg; [2018]
    Nyckelord :garageband; intra-aktion; musikteknik; musikundervisning; posthumanistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett posthumanistiskt perspektiv undersöka och analysera tre undervisningsstunder i musik med och utan Garageband. Ur studiens syfte har följande frågeställningar växt fram; Hur ser relationen ut mellan linjär och icke-linjär musikundervisning och Hur framträder transdisciplinärt samt musikaliskt innehåll i intra-aktionen mellan barn och musikskapande i iPad? Studiens empiriska material är insamlat på en förskola i Malmö och har videodokumenterats för vidare transkribering. LÄS MER

  2. 7. Collaborative Recommendations for Music Session Instrumentation : Contrasting Graph to ML Based Approaches

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Victor Axelsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digital music composers are required to become proficient with relevant tools necessary for music in their particular domain. The learning curve for acquiring the skills for creative music composing, relative to the respective tooling, can be steep. LÄS MER

  3. 8. Sambandet mellan socialdans och upplevd lycka

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Parash Lama; [2017]
    Nyckelord :Social dancing; ballroom dancing happiness; well-being; satisfaction of life; Socialdans; pardans; lycka; välbefinnande; livsstilstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Dans är aktivitet som väcker positiva emotioner och förknippas med bland annat högtider, musik, social gemenskap, motion och andra positiva händelser, vilka är faktorer som kan bidra till lycka. Exempelvis har forskningsvärldens nyfikenhet på fritidsaktiviteter lett till att pardans, som generellt setts som en social och kulturell aktivitet, numera blivit accepterad som alternativ behandlingsform mot psykisk ohälsa såsom stress, ångest och depression. LÄS MER

  4. 9. Om jag gör såhär då? : En fenomenologisk självstudie av två kompositionstekniker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Filip Pontelius; [2017]
    Nyckelord :Music; composition; phenomenology; video observation; creative innovation; creative process; Musik; komposition; fenomenologi; videoobservation; kreativt skapande; kreativ process;

    Sammanfattning : Syftet med den här självstudien är att undersöka hur min kreativa process formas vid användandet av olika kompositionstekniker. De forskningsfrågor som studien har ämnat finna svar på är: Hur erfar jag att min skapandeprocess formas när jag komponerar med hjälp av två separata kompositionstekniker? Vilka likheter och skillnader erfar jag att det finns mellan de olika skapandeprocesserna? För att genomföra detta har två kompositionsmetoder använts för att komponera två stycken för solopiano, ett stycke och kompositionstillfälle per metod. LÄS MER

  5. 10. Increasing speaker invariance in unsupervised speech learning by partitioning probabilistic models using linear siamese networks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Tal, musik och hörsel, TMH

    Författare :Arvid Fahlström Myrman; [2017]
    Nyckelord :speech recognition; unsupervised speech learning; unsupervised acoustic modelling; siamese networks; linear networks; speech embeddings; dimensionality reduction;

    Sammanfattning : Unsupervised learning of speech is concerned with automatically finding patterns such as words or speech sounds, without supervision in the form of orthographical transcriptions or a priori knowledge of the language. However, a fundamental problem is that unsupervised speech learning methods tend to discover highly speaker-specific and context-dependent representations of speech. LÄS MER