Sökning: "linje organisation bild"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden linje organisation bild.

  1. 1. Inverkan av längden på styrelseuppdrag (BoD) och revisionskommitténs uppdrag (AC) på miljöprestanda (EP) : En kvantitativ studie av 1143 publika europeiska bolag och 3131 publika amerikanska bolag under år 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Rahaf Ibrahim; Jessica Thelin; [2023]
    Nyckelord :accounting; audit committee; board of directors; corporate governance; environmental performance; ESG issues;

    Sammanfattning : Syfte: Intresset för miljö och processen kring miljöprestanda har blivit alltmer intensiv hos forskare, investerare och andra intressenter och därför har relevansen av miljöprestanda blivit alltmer viktig. Syfte med studien är därför att analysera inverkan av längden på styrelseuppdrag (BoD) och revisionskommitténs uppdrag (AC) på miljöprestanda (EP) år 2021 i EU och USA. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av förslag till en hållbarhetsutbildning för anställda vid ett pappersbruk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Ewa Hörnlund; [2019]
    Nyckelord :environmental education; adult education; Education for Sustainable Development; sustainability competences; e-learning; transformative learning; paper mill; forestry; miljöundervisning; vuxenutbildning; lärande och hållbar utveckling; hållbarhetskompetenser; e-utbildning; transformativt lärande; pappersbruk; skogsindustrin;

    Sammanfattning : SCA, Sveriges Cellulosa AB, är Europas största privata skogsägare med flera verksamheter belägna i norra Sverige. Ortvikens pappersbruk är en av SCA:s verksamheter och är ett pappersbruk som tillverkar bestruket och obestruket tryckpapper från mekanisk massa. LÄS MER

  3. 3. Att vara kvinna och sitta medi ledningsgruppen – ett svårtspel eller en enkel match? : En kvalitativ studie om hur kvinnor i högt uppsattaledarroller ser på skillnader, förväntningar och motstånd.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tove Zetterlund; Emma Ståhlberg; [2019]
    Nyckelord :Förväntningar; kvinnor; ledare; ledarskap; motstånd;

    Sammanfattning : Att kombinera rollen som kvinna och ledare kan enligt många kvinnor vara problematisk då detfinns förväntningar på hur de ska hantera det. Det finns tidigare studier som visar på att kvinnorleder annorlunda än män. LÄS MER

  4. 4. Future perspectives on Challenge Driven Education : Challenging how we perceive and engage external stakeholders in Tanzania and Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Johan Hedvall; Helena Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Minor Field Study MFS ; Challenge Driven Education CDE ; Challenge Based Learning CBL ; Education for Sustainable Development; UNESCO’s key competencies for sustainability; industry collaboration; societal contribution; Tanzania; MFS; Utmaningsdriven utbildning; Utbildning för hållbar utveckling; UNESCOs nyckelkompetenser för hållbar utveckling; industrisamarbete; samhällsbidrag; Tanzania;

    Sammanfattning : The engineering education has changed and evolved over decades in harmonywith societies challenges. Today, sustainable development is of great importanceand one way of equipping future engineers with the competencies to tackle these challenges is through Challenge Driven Education (CDE). LÄS MER

  5. 5. En lärande organisation? : en pragmatisk teoretisk modell för lärande organisationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Johansson; Sofia Bellinder; [2019]
    Nyckelord :Organisatorisk lärande; teoretisk modell för lärande organisationer; double-loop lärande; single-loop lärande; organisatoriska strukturer;

    Sammanfattning : Under 1990-talet populariserades fenomenet lärande organisationer för att bemöta den konkurrens som globaliseringen medförde. Det finns både nya och mer klassiska forskningsstudier inom fenomenet lärande organisationer. Nyare studier inom fältet har försökt att skapa en heltäckande bild om lärande organisationer. LÄS MER