Sökning: "linnéuniversitetet idrottsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 681 uppsatser innehållade orden linnéuniversitetet idrottsvetenskap.

  1. 1. Lärare i idrott och hälsas uppfattningar om psykisk hälsa i undervisningen : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas uppfattningar om psykisk hälsa i relation till styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Arbus Jonathan; Fagö Micael; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa ska ge elever förutsättningar och verktyg för att kunna ta ansvar för sin hälsa. Trots det ökar den psykiska ohälsan idag hos elever inom skolmiljön (Socialstyrelsen, 2016). LÄS MER

  2. 2. Elevers syn på droger ur hälsoperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jonathan Björnlund; Alfred Liljegren; [2024]
    Nyckelord :Droger; Idrott och hälsa; Patogent hälsoperspektiv; Salutogent hälsoperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida elever i ämnet idrott och hälsa får ta del av undervisning kopplat till droger, då det står utskrivet att eleverna ska få ta del av denna undervisning i de svenska styrdokumenten för idrott och hälsa 1. Vidare så är syftet med denna studie att undersöka vad eleverna har för syn på droger kopplat till de salutogena och patogena hälsoperspektiven av Aaron Antonovsky (1996). LÄS MER

  3. 3. Lärares användning av digitala resurser i idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie med gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Lina Axelsson; Sem Faassen; [2024]
    Nyckelord :Digitala resurser; idrott och hälsa; digital kompetens; TPACK; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka idrott och hälsa lärares personliga digitala kompetens och dess påverkan på användningen av digitala resurser i undervisningen inom ämnet idrott och hälsa på gymnasiet i relation till läroplanens riktlinjer. Genom att tillämpa det teoretiska ramverket TPACK - teorin analyserades det insamlade empiriska resultatet med fokus på teorins tre centrala delar: Technology Knowledge (TK), Pedagogical Knowledge (PK) och Content Knowledge (CK) (Herring, m. LÄS MER

  4. 4. Upplevelser av introduktionsperioder och mentorskap av lärare i ämnet idrott och hälsa : "Det kanske är problemet, att det inte är någon tydlighet i det"

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Frithiof Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Introduktionsperiod; Mentor; Nyexaminerad lärare; Nybliven lärare; Ramfaktorteori; Riktlinjer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning inom området visar att det finns behov av tydligare av introduktionsperioder samt att vad introduktionsperioder ska innehålla är komplext. Syftet med studien är att belysa introduktionsperioder och dess mentorskap från nyexaminerade lärare i ämnet idrott och hälsa och mentorers perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Bortom den vanliga lektionen : En intervjustudie om lärare i ämnet idrott och hälsas syn på idrottsliga evenemang i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Belma Tatarevic; [2024]
    Nyckelord :Evenemang; idrott; hälsa; motivation; engagemang; rekrytering; bibehållning; lärare.;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar idrottsliga evenemang på tre olika skolor. Studien undersöker vilket syfte de idrottsliga evenemang har samt hur lärare tror att idrottsliga evenemang kan motivera och engagera elever relaterat till ämnet idrott och hälsa. LÄS MER