Sökning: "linnéuniversitetet turism"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden linnéuniversitetet turism.

  1. 1. Lärobokstexter och läsförståelse på IMY : Modifierade texter som stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Larspers; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; läsförståelse; modifierade texter; röst; introduktionsprogram; translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevers läsförståelse påverkas och eventuellt utvecklas genom individuell läsning av en serie lärobokstexter med stöd av modifierade texter. Fem elever på Introduktionsprogrammet Yrkesintroduktion (IMY) med inriktning Hotell och turism läste individuellt sju olika lärobokstexter. LÄS MER

  2. 2. "Blott Sverige svenska krusbär har" : En kvalitativ studie om nation branding av svensk måltidskultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jogér Sebastian; [2022]
    Nyckelord :turism; måltidsturism; marknadsföring; måltidskultur; kultur; mat; foodie; nation branding; storytelling; profilering;

    Sammanfattning : This candidate thesis contains a qualitative study of how Sweden markets its gastronomicculture internationally through nation branding. The study was conducted through adeductive research approach. Through nation branding, Sweden has become the new, littlestar on the gastronomic world scene. LÄS MER

  3. 3. Att låta samvetet ta semester : En semiotisk innehållsanalys av resereklam

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linnea Connysson; Anton Rockström; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; myter; Barthes; turism; resebolag;

    Sammanfattning : What this study aimed to find out was mainly which contemporary myths and values areembodied in commercials where travel companies are the sender. We also intended toinvestigate how trips abroad are portrayed in these commercials. LÄS MER

  4. 4. Champagneflaskan övergick till termosen : En beskrivning av Båstads förändring som resmål under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Cajsa Hellgren; Emilia Tapper Jönsson; [2021]
    Nyckelord :Båstad; tourism; crisis; tourist behavior; Covid-19; value attraction; Båstad; turism; kris; turistbeteende; Covid-19; attraktionsvärde;

    Sammanfattning : Båstad är en liten stad lokaliserad på Bjärehalvön. Staden är känd för dess många evenemang och dess årliga tennisturnering, Nordea Open. De olika evenemangen lockar ett stort antal turister varje sommar. I slutet av år 2019 uppstod ett coronavirus som kom att skapa sjukdomen Covid-19. LÄS MER

  5. 5. Kan svemester vara ett sätt att stärka den svenska besöksnäringen? : En kronologisk kartläggning av svemester

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Tove Brynteson; Caroline Hammerfeldt; Sofia Wallberg; [2021]
    Nyckelord :svemester; den svenska besöksnäringen; coronakrisen; inrikes turism och resetrender;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en kronologisk kartläggning av svemester, vilket innebär att undersökningen har ett då-, nu- och framtidsfokus. Den forskningsfråga som besvaras handlar om vilken betydelse svemester kan ha för den svenska besöksnäringen. LÄS MER