Sökning: "literacy aktiviteter"
Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden literacy aktiviteter.
21. God man i fickan : Involving people with cognitive impairments in participatory design activities
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Background: Technology can provide efficient and accessible solutions to manage private economy, taking into account user needs and experiences. People with disability are most likely to encounter challenges related to financial literacy and lack of access to their own money. LÄS MER
22. Bana väg för läsning : Folkbibliotekariers strategieroch förhållningssätt till läsfrämjande aktiviteter för barn och unga med funktionsnedsättningar
Master-uppsats,Sammanfattning : The purpose of this master thesis is to study public librarians’ approach to working for participation and inclusion in the literacy context specifically aimed for children and young people with disabilities. The theoretical framework draws on the critical disability theory developed by Devlin and Pothier and Goodley and Runswick-Cole. LÄS MER
23. Digital literacy-undervisning - En kvalitativ studie om pedagogers kunskap av digitala redskap i literacy-undervisningen för barns språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ett allt mer digitaliserande samhälle har inneburit att digitala redskap i samband med undervisningen i förskolan förekommer i större utsträckning än tidigare. Men hur förhåller sig pedagoger till de nya undervisningsredskapen? Av erfarenhet i kollegiala samtal på förskolor eller som student har jag uppmärksammat en osäkerhet mellan pedagoger hur digitala redskap kan tillämpas i framförallt literacy-undervisningen. LÄS MER
24. Hur förskollärarna stärker barns litteracitet med hjälp av digitala verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Digitala verktyg tar allt större plats i både vår vardag och i våra verksamheter.Syftet med denna studie är att bidra till kunskap om förskollärares arbete med digitala medier i förskolan: Särskilt intresse har riktats mot användandet av digitala verktyg i relation till barns erövrande av litteracitet. LÄS MER
25. Högläsningens betydelse för språkutvecklingen : En studie om lärares attityder till högläsning som språkutvecklande och undervisningsform
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Reading aloud is a form of teaching that rarely occurs in favor of other activities. Nevertheless, research shows that reading aloud is the main language development in children. This study aims to clarify the views teachers have about reading in relation to language development, as well as what they think about the working method. LÄS MER