Sökning: "literacy lågstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden literacy lågstadiet.

  1. 1. En kvantitativ studie om lärarperspektiv på undervisning för hållbar utveckling i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Johansson; Anna Samberg; [2023]
    Nyckelord :Education for sustainable development; primary school; literacy; ESD teachers.; hållbar utveckling; lågstadiet.;

    Sammanfattning : Arbetet är skrivet i syfte att undersöka hur lärare undervisar i hållbar utveckling i lågstadiet med fokus på miljöfrågor. Undersökningen utgår från frågor om vilket undervisningsinnehåll lärare väljer för att undervisa i området för hållbar utveckling i lågstadiet och vilken undervisning lärare upplever sig ha förmåga att bedriva inom hållbar utveckling i lågstadiet. LÄS MER

  2. 2. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Andersson; Anna Ewald; Nina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :digital tools; applications; literacy; primary school; digitala verktyg; applikationer; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på en digital läsundervisning : En kvalitativ studie om lärares användande av digitala verktyg och digitala texter i läsundervisningen på lågstadiet.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Brickarp; [2023]
    Nyckelord :Literacy; digital literacy; reading instruction; Läsundervisning; digitalisering; digital läsundervisning; digital text; digitala verktyg.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör digitala verktyg och digitala texter i svenskämnet. Med studien ämnar jag att beskriva hur digitala verktyg och digitala texter används inom den tidiga läsundervinsingenen. LÄS MER

  4. 4. Kön och genus i skönlitterära böcker : En analys av hur karaktärer skildras i text och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Olsson; Jennifer Persson; [2023]
    Nyckelord :normer; kön; genus; critical literacy; skönlitteratur för lågstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Högläsning som språkutvecklande verktyg för elever med svenska som andraspråk. : En kvalitativ studie om hur åtta lärare arbetar språkutvecklande med högläsning för elever med svenska som andraspråk i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Shaima Altoon; [2023]
    Nyckelord :reading aloud; literacy; book selection; book conversation; language development; Swedish as a second language.; högläsning; litteracitet; bokval; boksamtal; språkutveckling; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att utöka kunskapen om hur lågstadielärare kan använda högläsning för att stimulera språkutvecklingen hos elever med svenska som andraspråk. Detta görs genom att undersöka hur åtta lärare i lågstadiet arbetar med andraspråksperspektivet i högläsning. LÄS MER