Sökning: "literacyutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet literacyutveckling.

  1. 1. Literacyutveckling för de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Deaner; Linnéa Wollter; [2023]
    Nyckelord :emergent literacy; formell och informell undervisning; identitet; literacyerfarenheter; literacyutveckling; skolverksamheter; tillvaratagande; övergångar; överlämningar;

    Sammanfattning : Under utbildningens gång har en förståelse samt ett intresse för literacy vuxit fram och under den verksamhetsförlagda utbildningen har vi fått uppleva tillvaratagande av literacy på olika sätt. Syftet med denna kunskapsöversikt grundar sig i en förhoppning om att få en bredare förståelse vad gäller de tre faktorerna som tas upp i arbetet, som till viss del svarar på vår frågeställning; Vilka faktorer kan påverka barns tidiga literacyerfarenheter och hur tar läraren tillvara på dem i svenskundervisningen? För att svara på frågeställningen har vi med hjälp av databaserna ERIC via EBSCO samt SwePub funnit såväl nationell som internationell forskning. LÄS MER

  2. 2. Skriva för hand respektive med digitala verktyg : En kunskapsöversikt om elevers tidiga skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Birgersson; Louise Olsson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; kognitiva aspekter; skriva för hand; sociokulturella aspekter; stöttning; textskapande;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen kommit in i undervisningen. Det råder delade meningar om huruvida det påverkar elevers utveckling. En del menar att ”det vi gör med kroppen fastnar i knoppen” och att barn lär sig läsa genom att skriva - traditionellt med penna och papper. LÄS MER

  3. 3. Att skriva för hand : Metoder för att lära ut handskrift i tidiga skolår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sofia Danielsson; [2022]
    Nyckelord :elementary school; handwriting; learning to write; legibility; handskrift; skrivundervisning; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Att skriva för hand är en viktig förmåga som används frekvent, både i skolan och i vardagen. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka aktuell forskning kring skrivundervisning med särskilt intresse för handskrift. LÄS MER

  4. 4. Förskolans literacymiljö ur ett flerspråkigt perspektiv : En studie kring tillgänglighet av artefakter samt förskollärares syn på scaffolding i literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sandra R Källberg; Lisa Wiksten; [2022]
    Nyckelord :Literacy; läsutveckling; skriftspråksutveckling; artefakter; flerspråkighet; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap kring förskollärares resonemang om hur scaffolding används för att främja barns literacyutveckling ur ett flerspråkigt perspektiv, samt undersöka tillgängligheten av literacyartefakter på förskolor som stimulerar barns literacyutveckling. I studien intervjuades fyra förskollärare och observationer av avdelningarnas miljöer dokumenteras via fotografier. LÄS MER

  5. 5. ”Så här har vi gjort i femtioårs tid, man ska läsa böcker efter lunch” : En kvalitativ intervjustudie om 9 förskollärares användning av högläsning för språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Adamsson; Sofia Östling; [2022]
    Nyckelord :förskollärares uppfattningar; förutsättningar; högläsning; interaktiv läsning; literacyutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om högläsningens roll i förskolan med utgångspunkt i begreppet litteracitet. För att få reda på förskollärarnas uppfattningar började vi med att observera en högläsningssituation i respektive förskola. LÄS MER