Sökning: "literary gender analysis"

Visar resultat 6 - 10 av 128 uppsatser innehållade orden literary gender analysis.

  1. 6. Förväntningarnas anatomi : drömmar om social rörlighet i det svenska Östersjöområdet, 1680–1770

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Asger Wienberg; [2023]
    Nyckelord :advancement; Age of Liberty; arena; Baltic Sea; bureaucracy; career; competition; corporeality; dreams; emotion; expectation; experience; gender; genre; grace; history of experience; hope; household; Lutheranism; merit; patriarchalism; petitions; repertoire; service; social mobility; spatiality; supplications; Swedish Empire; Swedish Pomerania; temporality; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The Anatomy of Expectation. Dreams of Social Mobility in the Swedish Baltic Sea Area, 1680–1770 Social mobility in the early modern period has been subject to extensive research, often with an interest in quantities, ideologies, and strategies. The personal driving forces behind this mobility, on the other hand, remain obscure. LÄS MER

  2. 7. Frankenstein and the Timelessness of Queer Identities: Teaching Mary Shelley’s Frankenstein through Queer Theory in the Upper-Secondary EFL classroom

    L3-uppsats, Lunds universitet/Engelska; Lunds universitet/Avdelningen för engelska

    Författare :Elsa Brandt; [2023]
    Nyckelord :Frankenstein; Mary Shelley; queer theory; queer pedagogy; EFL; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This paper analyses the pivotal gothic novel Frankenstein by Mary Shelley through a close queer reading, focusing on excerpts featuring the artificially created creature and their maker, Victor Frankenstein. The queer perspective is applied to the gender identity and expression of the creature, which is a reading that lends itself to the teaching of the novel to Swedish upper-secondary students because of the timelessness of the themes and its close ties to the 2022 recommendations of the Swedish National Agency for Education regarding sexuality, consent, and relationships. LÄS MER

  3. 8. Det utplånade könet och det framstående könet : En läroboksanalys om hur kvinnor och män utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv framställs i epokerna realism och naturalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maja Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Läroboksanalys; genus; kritisk diskursanalys; litteraturhistoria och gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan är ett av skolans uppdrag att aktivt verka för jämställdhet. Om det ska ske behöver även skolans läroböcker verka för skolans jämställdhetsuppdrag. Ett sätt att arbeta med jämställdhet är i ämnet svenska och i arbetsområdet litteraturhistoria. LÄS MER

  4. 9. Hackneyed Phrases : Intertextual and Linguistic Migrations in Tayeb Salih’s Season of Migration to The North

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)

    Författare :Adnan Mahmutovic; [2023]
    Nyckelord :Tayib Salih; migration; language; hybridity; postcolonial;

    Sammanfattning : Tayeb Salih’s world-literary classic Season of Migration to The North (1967) has been read widely in Arabic as well as multiple world languages. Primarily examined in terms that pertain to the postcolonial field of study, it showcases all the well-rehearsed topics such as coloniser- colonised, identity, nationality, culture, hybridity, literature, language, gender, sexuality, historiography, and most importantly for this thesis: migration. LÄS MER

  5. 10. « Ne plus jamais le quitter est devenu sa seule volonté » : Stéréotypes de genre dans les romans de Virginie Grimaldi

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Emma Lina Myte Pascal; [2023]
    Nyckelord :Virginie Grimaldi; stéréotypes de genre; la critique littéraire féministe;

    Sammanfattning : Dans ce mémoire, nous exposons les stéréotypes de genre dans trois romans de l’auteure àsuccès Virginie Grimaldi, à savoir Le premier jour du reste de ma vie (Grimaldi 2015), Quand nos souvenirs viendront danser (Grimaldi 2019) et Et que ne durent que les moments doux (Grimaldi 2020). En analysant les romans d’un point de vue sociocritique et en mettant l’accent sur la critique littéraire féministe, nous montrons que les romans contiennent cinq stéréotypes : l’idée que les femmes sont soumises et les hommes autoritaires, que les femmes sont inférieures et les hommes supérieurs, que les femmes sont émotives et les hommes rationnels, que les femmes sont passives et les hommes actifs, et que le mariage et la maternité sont la seule vraie voie vers le bonheur pour les femmes. LÄS MER