Sökning: "litterär analys"
Visar resultat 21 - 25 av 94 uppsatser innehållade orden litterär analys.
21. Ön, pappan och de hemliga : En undersökning av ö-kronotopen i Sven Wernströms De hemligas ö och Tove Janssons Pappan och havet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Abstract Ön har länge varit en plats för utforskning inom litteraturen. Här kan vi undersöka mänskligheten utanför dess normala gränser, bortanför dess större och fixerade kontext. LÄS MER
22. Ebba och Horace. Litterär tvekamp eller? : Århundradets kärlekskrig och Den sista grisen - analys av mottagandet i dagspressen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : This thesis is a study of the press reception of Ebba Witt-Brattström's Århundradets kärlekskrig (2016) and Horace Engdahl's Den sista grisen (2016). The study questions comprise the following; how the critics value the novels, what the critics' expectations are, and if non-literary assessment criteria have influenced the reviews and author personas. LÄS MER
23. Selma Lagerlöf i skolan : En didaktisk analys av en komplex litterär text
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
24. En tidsresa med narratologiska medel : Berättarteknik, historiemedvetande och didaktisk relevans i Svetlana Aleksijevitjs Tiden Second hand: Slutet för den röda människan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en narratologisk analys av tre kapitel i Svetlana Aleksijevitjs dokumentärroman Tiden second hand: Slutet för den röda människan undersöka berättartekniken och det historiemedvetande som finns i kapitlen. Med utgångspunkt i detta diskuteras sedan hur romanen kan användas i gymnasieskolan för att stärka elevernas litterära kompetens och lärande i och genom skönlitteratur. LÄS MER
25. Diversity is best : A literary analysis of how Mark Haddon’s “The Curious Incident of the Dog in the Night-Time” may promote understanding and awareness towards the social construct of neurodiversity
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This essay investigates how the first person narrative of Mark Haddon’s neurodiverse protagonist in The Curious Incident of the Dog in the Night-Time raises awareness for the complexity of neurodiversity in relation to a neurotypical society. This has been done by applying the critical lens of Disability Studies and Disability Studies in Education to explain how disability is a concept of social and cultural construct. LÄS MER